Den ikoniska bilden: "Napalmflickan" och en kontrovers om dess upphovsman

Bilden av den nioåriga flickan Kim Phúc, naken och skrikande av smärta efter en napalmattack under Vietnamkriget, har etsat sig fast i det globala medvetandet. Fotografiet, taget 1972, blev en symbol för krigets fasor och den civila befolkningens lidande. Det tillskrivs fotografen Nick Ut, då anställd på nyhetsbyrån Associated Press (AP), och belönades med det prestigefyllda Pulitzerpriset. Uts namn är oskiljaktigt förknippat med bilden, och hans karriär präglades av denna historiska ögonblicksbild. Men nu, decennier senare, kastar en ny dokumentärfilm, "The Stringer", en skugga över den etablerade berättelsen och väcker frågor om vem som egentligen stod bakom kameran den ödesdigra dagen.

Dokumentären, som nyligen visades på filmfestivalen Sundance, presenterar en alternativ version av händelseförloppet, baserad på vittnesmålet från Carl Robinson, AP:s bildredaktör i Saigon vid tidpunkten. Robinson hävdar att han beordrades av sin dåvarande chef, Horst Faas, att tillskriva fotografiet till Nick Ut, trots att det enligt Robinson var någon annan som tagit bilden. I filmen återger Robinson hur han började skriva bildtexten, varpå Faas instruerade honom: "Nick Ut, det ska krediteras Nick Ut." Detta påstående utgör kärnan i den kontrovers som nu omger bilden och utmanar den vedertagna sanningen om dess upphovsman.

I "The Stringer" framträder Nguyen Thanh Nghe, en relativt okänd fotograf, som gör anspråk på att vara den sanne upphovsmannen till bilden. Nghe, som arbetade som frilansfotograf, eller "stringer", under kriget, hävdar att han befann sig på plats tillsammans med Nick Ut, men att det var han som tog det ikoniska fotografiet. Nghis berättelse ställer AP:s officiella version under allvarlig granskning och väcker frågor om huruvida sanningen om bildens uppkomst har förvrängts.

Nyhetsbyrån AP tillbakavisar bestämt anklagelserna och hänvisar till en intern utredning som inte funnit några bevis för att Nick Ut inte skulle ha tagit bilden. I ett uttalande som publicerades efter dokumentärens premiär, uttrycker AP sin vilja att granska all tillgänglig bevisning och ny information som rör fotografiet. Detta uttalande indikerar en viss öppenhet för att ompröva den etablerade berättelsen, men samtidigt står AP fast vid sin officiella ståndpunkt att Nick Ut är den rättmätige upphovsmannen.

Kontroversen kring "Napalmflickan" väcker en rad etiska och historiska frågor. Vem äger rätten till en bild som blivit en del av vår kollektiva historia? Hur säkerställer man att sanningen om historiska händelser bevaras och inte förvanskas? I en tid av desinformation och manipulerade bilder blir det allt viktigare att kritiskt granska information och ifrågasätta etablerade narrativ. Fallet med "Napalmflickan" illustrerar komplexiteten i att fastställa sanningen bakom ikoniska bilder och belyser vikten av att ge röst åt alla inblandade parter.

Oavsett utgången av den fortsatta granskningen, har dokumentären "The Stringer" redan lyckats skaka om den etablerade berättelsen om "Napalmflickan". Den har öppnat upp för en diskussion om bildens uppkomst och väckt frågor om hur historien skrivs och vem som kontrollerar narrativet. Förhoppningsvis kan denna kontrovers leda till en djupare förståelse för de komplexa omständigheterna kring ikoniska bilder och bidra till en mer nyanserad bild av Vietnamkrigets historia. Det återstår att se om den sanna historien bakom "Napalmflickan" någonsin kommer att avslöjas, men debatten som nu pågår är i sig ett viktigt bidrag till vår förståelse av historien och dess representation.

Dela.
Exit mobile version