När Adrian från Sala blev världskänd spelmodell

Det var en ovanlig förfrågan som nådde familjen Nicholls på Norränges alpacka i Broddbo utanför Sala för nio år sedan. Spelföretaget Mojang, skaparna av det globalt framgångsrika spelet Minecraft, sökte en lämplig kandidat för att modellera en ny spelkaraktär – en lama.

För Paul Nicholls och hans son Oscar blev detta startskottet på en oväntad resa som skulle förvandla deras alpacka Adrian till en digital kändis, känd av miljontals spelare världen över.

– De kontaktade oss 2015 och ville filma en lama till sitt spel. Vid den tidpunkten var Adrian inte van att ha grimma på sig, berättar Paul Nicholls medan han visar runt på gården där alpackorna betar fridfullt.

Förberedelserna inför Mojangs besök blev intensiva. Adrian behövde förberedas för att kunna stå modell framför kameror och människor han inte kände.

– Vi var tvungna att jobba med Adrian varje dag, lite social träning, så när de kom kunde de filma honom för spelet, förklarar Paul.

Norränges alpacka i Sala kommun har länge varit känd i regionen för sin uppfödning av alpackor, men ingen kunde förutse att en av gårdens invånare skulle bli förlaga till en karaktär i ett av världens mest sålda datorspel. Minecraft, som köptes av Microsoft 2014 för 2,5 miljarder dollar, har över 140 miljoner aktiva användare varje månad.

Drygt två månader efter filmtillfället introducerades den första laman i Minecraft. Karaktären har sedan dess blivit ett populärt inslag i spelet, där den kan tämjas av spelarna och användas för att transportera föremål genom spelets kubiska landskap.

Oscar, som själv spelar Minecraft, har kunnat följa sin fyrfota väns digitala karriär på nära håll.

– Inte så likt, men ganska, säger Oscar med ett leende när han kommenterar Adrians pixliga motsvarigheter i spelet.

För Mojang var valet att inkludera lamor i spelet ett sätt att fortsätta utvidga den redan rika djurvärlden i Minecraft. Spelet har genom åren lagt till allt från bin och axolotlar till delfiner och pandor, men lamorna har en särskild plats eftersom de faktiskt kan vara till praktisk nytta för spelarna.

Norränges alpacka har fortsatt sin verksamhet sedan Adrians korta stund i rampljuset. Gården håller öppet för besökare som vill lära sig mer om dessa fascinerande djur som ursprungligen kommer från Sydamerikas högländer. Alpackor, som är släkt med lamor, har blivit allt populärare i Sverige under det senaste decenniet, både som sällskapsdjur och för sin värdefulla ull.

För Paul och Oscar Nicholls är historien om Adrian och Minecraft ett kärt minne som de gärna delar med besökare.

– Det var en rolig upplevelse för oss alla. Adrian var lite nervös i början men skötte sig exemplariskt när det väl gällde, berättar Paul.

Även om Adrian idag är äldre och inte längre gårdens yngsta stjärna, har han fortfarande en särskild status som den enda i flocken som kan skryta med att ha miljontals digitala kopior spridda över hela världen.

Mojangs beslut att besöka just Norränges alpacka visar på företagets engagemang för autenticitet, även i ett spel där världen består av kubiska block. Genom att studera riktiga djurs rörelser och beteenden har speldesignerna kunnat skapa mer trovärdiga karaktärer i den annars så geometriska spelvärlden.

För Adrian själv förblir vardagen oförändrad – beta gräs, umgås med flocken och ibland få lite extra uppmärksamhet från besökare som känner till hans digitala berömmelse.

Dela.

9 kommentarer

  1. Oväntat men trevligt att se hur ett lokalt djur från Sala får internationell uppmärksamhet. Hoppas Adrian får chansen att stå modell igen.

  2. Spelbolagen är ofta kreativa, men detta är verkligen ett ovanligt samarbete. Bra att höra att alpackorna trivs fortfarande på gården.

  3. Det här är en söt men också lite dyster berättelse. Djur används ofta i produktioner, men få blir någonsin erkända eller kompenserade på ett sätt.

  4. Jag undrar om familjen Nicholls fick någon form av ekonomisk kompensation för att låta Adrian stå modell. Det skulle varit rättvist.

  5. En annorlunda eftertanke: om Adrian varit mer avslappnad från början, hade många av de nuvarande spelarna kanske aldrig sett honom på det sättet. Finns det en möjlighet att uppdatera Modellen också?

  6. Vilken rolig historia! Å ena sidan är det skönt att planen gick, men å andra sidan verkar det som en delarbete. Jag undrar hur ljuden från Adrian användes? Eller var det bara rörelsen som spelade roll?

  7. Robert Rodriguez on

    Det är fascinerande att tänka på hur en lamas rörelser påverkar hur karaktären i spelet beter sig. Hoppas de kompenserade Adrian för avkastningen.

Leave A Reply