En lärare i Västerbotten har fått sin lärarlegitimation indragen efter anklagelser om kränkande och rasistiskt beteende mot elever. Skolinspektionen inledde en utredning efter en anmälan från en vårdnadshavare under 2022, och Lärarnas ansvarsnämnd har nu fattat beslutet att återkalla legitimationen. Läraren, som är bosatt i Västerbottens län, har arbetat på sju olika skolor i fyra kommuner sedan 2016. Redan tidigt i hennes karriär uppmärksammades problem med hennes agerande.

Skolinspektionens utredning visar att problemen varit återkommande och pågått under flera år. Läraren beskrivs som instabil och aggressiv, och hennes beteende gentemot elever har varit både kränkande och rasistiskt. Utredningen belyser flera allvarliga incidenter, bland annat att läraren upprepade gånger använt n-ordet, uttryckt att elever med mörkare hudfärg är mindre värda än vita elever, och haft svårt att skilja på elever med mörk hudfärg. Flera elever vittnar om att de känt rädsla inför att delta i hennes lektioner.

Trots att olika stödåtgärder och insatser vidtagits på flera av de skolor där läraren varit verksam, har ingen förbättring skett, konstaterar Lärarnas ansvarsnämnd. Läraren själv förnekar alla anklagelser och hävdar att det är eleverna som provocerat henne. Hon har arbetat på skolor i Timrå, Härnösand och Kramfors mellan 2016 och 2023, innan hon senast var verksam i Västerbotten. SVT har sökt läraren för en kommentar, men utan framgång. Lärarnas ansvarsnämnd avböjer att ge ytterligare kommentarer till sitt beslut.

Denna händelse belyser vikten av att skolor agerar snabbt och kraftfullt mot diskriminering och kränkande behandling. Elevers trygghet och välbefinnande måste prioriteras, och det är skolans ansvar att säkerställa en lärandemiljö fri från rasism och kränkningar. Att läraren i fråga arbetat på flera olika skolor under flera år, trots upprepade problem, väcker frågor om hur skolorna hanterat situationen och om det funnits brister i kommunikationen mellan skolor och huvudmän.

Fallet understryker även behovet av effektiva mekanismer för att hantera anmälningar om olämpligt beteende från lärare. Det är viktigt att det finns tydliga rutiner för utredning och åtgärder, samt att det finns ett system för att dela information mellan skolor för att förhindra att lärare som uppvisar problematiskt beteende kan fortsätta arbeta med barn och unga utan att adekvata åtgärder vidtas.

Slutligen aktualiserar händelsen diskussionen om lärarutbildningens roll i att förbereda blivande lärare för att hantera mångfald och skapa en inkluderande lärmiljö. Det är avgörande att lärarstudenter får den kunskap och de verktyg som krävs för att bemöta alla elever med respekt och förståelse, oavsett bakgrund. En grundlig utbildning i interkulturell kompetens och antirasism är nödvändig för att förhindra liknande incidenter i framtiden.

Dela.