Under två veckor har elever från mellanstadiet runt om i Sverige engagerat sig i ett spännande projekt – Skolhackathon. Tävlingen, som fokuserar på innovation och samhällsbyggande, utmanar eleverna att skapa den ultimata staden i datorspelet Minecraft. Det unika med detta projekt är integrationen av artificiell intelligens (AI) som ett centralt tema. Eleverna uppmuntras inte bara att bygga fysiska strukturer, utan även att utforska hur AI kan användas för att förbättra livskvaliteten och lösa samhällsproblem, skapande av ett ”AI-topia”. Detta innebär att de unga deltagarna får fundera över AI:s potential inom områden som infrastruktur, transporter, energi och social interaktion. Projektet kombinerar kreativitet, tekniskt kunnande och samarbetsförmåga, och ger eleverna en unik inblick i framtidens möjligheter.
För att visa upp sina skapelser presenterar eleverna sina virtuella städer för en jury via videolänk. Denna presentation är kulmen på deras två veckor långa arbete och ger dem möjlighet att förklara sina designval och de innovativa AI-lösningar de implementerat. Läraren Ida Pirttijärvi betonar det pedagogiska värdet av projektet. Genom att engagera sig i stadsbyggande lär sig eleverna om de olika komponenter som utgör ett fungerande samhälle, från infrastruktur och service till demokratiska processer. Projektet främjar även medvetenhet om AI och dess alltmer framträdande roll i vår vardag, både de synliga tillämpningarna och de som sker i bakgrunden. Att arbeta med komplexa frågor kring AI i en engagerande och kreativ miljö ger eleverna värdefulla kunskaper och förbereder dem för en framtid präglad av teknologisk utveckling.
Samarbete har varit en central aspekt av Skolhackathon. Att arbeta i grupp för att realisera en gemensam vision kräver kommunikation, kompromisser och problemlösning. Eleven Moritz Ahlzén belyser just denna utmaning och konstaterar att det ibland varit svårt att nå enighet. Samtidigt poängterar han vikten av att övervinna dessa hinder. Genom att lära sig att lyssna på varandra, respektera olika åsikter och hitta gemensamma lösningar har eleverna inte bara förbättrat sina samarbetsskills, utan även uppnått ett bättre slutresultat i sina stadsbyggandeprojekt. Erfarenheten av att navigera gruppdynamik och hantera konflikter är en värdefull lärdom som sträcker sig långt bortom Skolhackathons ramar.
Skolhackathon är en nationell tävling med deltagande från mellanstadieskolor över hela landet. I Norrbotten ensamt har 35 skolor och 677 elever engagerat sig i projektet, vilket visar på det stora intresset för denna typ av kreativa och lärorika initiativ. Sofia Hägg, projektledare för Ung Företagsamhet, förklarar att tävlingen handlar om att bygga det bästa samhället med hjälp av AI – ett ”AI-topia”. Detta koncept uppmuntrar eleverna att tänka visionärt och utforska AI:s potential att skapa positiva förändringar i samhället. De får möjlighet att utmana sina kreativa gränser och utveckla innovativa lösningar på verkliga problem.
Efter den intensiva tvåveckorsperioden av stadsbyggande och problemlösning kulminerar Skolhackathon i en nationell final. Vinnaren från varje region går vidare till denna final, som i år äger rum den 28 januari. Här får de bästa lagen från hela landet presentera sina projekt och tävla om den åtråvärda titeln. Finalen ger eleverna en plattform att visa upp sina prestationer för en bredare publik och ger dem ytterligare motivation att sträva mot excellens. Det är en chans att fira deras hårda arbete, kreativitet och innovativa tänkande.
Skolhackathon är mer än bara en tävling i Minecraft. Det är en plattform för lärande, kreativitet och innovation. Genom att kombinera spel, teknologi och samhällsengagemang ger projektet eleverna en unik möjlighet att utforska framtidens möjligheter och utveckla viktiga färdigheter för 2000-talet. Att lära sig om AI, samarbeta i grupp och lösa komplexa problem är värdefulla erfarenheter som kommer att gynna eleverna i deras fortsatta utbildning och framtida karriärer. Skolhackathon inspirerar unga att tänka utanför ramarna, utmana konventioner och bli aktiva medskapare av en bättre framtid.