Syskonen Ossian och Ava Rosén är två av ett fåtal elever som får modersmålsundervisning i samiska i Stockholm. För Ava och Ossian är samiskan ett sätt att knyta an till sitt ursprung och en del av deras identitet. Deras far, som växte upp under en tid då samiskan aktivt motarbetades, fick aldrig möjligheten att lära sig språket. Nu, genom sina barn, får han uppleva en revitalisering av det språk som tidigare tystades ner. Barnens entusiasm för samiskan belyser vikten av modersmålsundervisning för att bevara och föra vidare minoritetsspråk.
En oroande trend är dock det minskande antalet elever som deltar i samisk modersmålsundervisning. Trots att antalet samiska elever inte har minskat, och det inte råder någon brist på kvalificerade lärare, har deltagandet sjunkit till den lägsta nivån på nio år. Skolverket har uppmärksammat problemet, men orsaken är fortfarande oklar. Detta minskande deltagande kan få allvarliga konsekvenser för det samiska språket och kulturen i framtiden. Det kan bli svårt att hitta personer som talar samiska för att arbeta inom äldreomsorg, utbildning och andra samhällsviktiga funktioner.
En central utmaning är att säkerställa att alla samiska barn har tillgång till modersmålsundervisning, oavsett var de bor i landet. Sameskolstyrelsen och Skolverket har satsat på distansundervisning för att överbrygga geografiska hinder och göra det möjligt för elever i områden utan tillgång till samiska lärare att delta. Trots dessa satsningar har antalet elever som deltar i modersmålsundervisning paradoxalt nog minskat.
Denna negativa utveckling har väckt oro hos Sametinget. Enligt Sara Omma Simma, chef för Sametingets språkcentrum, är det ofta föräldrarna som själva måste driva på för att deras barn ska få modersmålsundervisning. Processen kan vara lång och komplicerad, och skolorna brister ofta i sin informationsskyldighet om elevers rättigheter. Tillgången till modersmålsundervisning varierar också kraftigt beroende på var i landet man bor och vilket samiskt språk det gäller.
Att stärka samiska barns rätt till modersmålsundervisning är avgörande för att bevara och revitalisera de samiska språken. Det kräver ett ökat engagemang från skolorna att informera om elevers rättigheter och underlätta tillgången till undervisning. Föräldrarna spelar också en viktig roll i att driva på för att deras barn ska få lära sig sitt modersmål, men ansvaret bör inte ligga enbart på dem. Det krävs en samlad insats från samhället för att säkra samiska språkens framtid.
För att vända den negativa trenden och säkra samiska språkens framtid krävs en multifacetterad strategi. Förbättrad information till föräldrar om deras barns rättigheter är en viktig del. Skolorna måste ta ett större ansvar för att tillhandahålla modersmålsundervisning och aktivt informera om möjligheterna. Distansundervisning kan spela en viktig roll i att öka tillgängligheten, särskilt i områden med få samisktalande. Det är också viktigt att se över de administrativa processerna för att göra det enklare för föräldrar att ansöka om modersmålsundervisning för sina barn. Genom att arbeta tillsammans kan skolor, föräldrar och myndigheter skapa en gynnsammare miljö för samiska språkens överlevnad.