En djupgående tragedi, likt den inträffade olyckan på förskolan, lämnar outplånliga spår. Elisabeth Zachrisson, representant för förskolan, beskriver den rådande stämningen som präglad av chock och ständig påminnelse om händelsen. Bearbetningsprocessen kommer att vara lång och krävande för alla inblandade. Den lilla verksamhetens karaktär, där alla känner varandra, förstärker den kollektiva sorgen och gör att ingen undgår att påverkas. För att stötta personal och barn har förskolan anlitat en psykolog som erbjuder enskilda samtal till de som önskar. Zachrisson framhåller barnens fantastiska förmåga att leva i nuet, även mitt i en kris. Hon beskriver hur de kan prata om det svåra och i nästa stund återgå till lek och glädje.

Parallellt med den emotionella bearbetningen pågår en rättslig utredning. Åklagare Anna Lundberg leder förundersökningen om vållande till annans död. Hon betonar att det i nuläget inte finns någon misstänkt och att utredningens syfte är att skydda alla berörda parter, särskilt de anhöriga. Lundberg poängterar vikten av en noggrann och korrekt genomförd utredning och strävar efter att slutföra den så fort som möjligt, men utan att förhasta processen. Hon uppskattar att utredningen inte kommer att ta år, men heller inte bara några veckor.

Förskolan avser att genomföra en egen intern utredning av händelseförloppet, men avvaktar polisens utredning för att få en fullständig bild. De har även anmält olyckan till Arbetsmiljöverket för att granska arbetsmiljön och säkerhetsrutinerna. I anmälan framkommer att tre ur personalen utförde HLR på barnet i väntan på ambulans. Trots deras insatser avled barnet till följd av skadorna. Förskolan uttrycker oro för de traumatiska konsekvenser som händelsen kan få för de inblandade medarbetarna. Deras fokus ligger nu på att se framåt och finna en väg att gå vidare.

Zachrisson beskriver förskolans strävan att finna en strimma av ljus i mörkret. Det innebär att skapa en trygg och stödjande miljö för både barn och personal att bearbeta sorgen och gradvis återgå till en fungerande vardag. Att hantera en så traumatisk händelse kräver tid, tålamod och en gemensam ansträngning från alla inblandade. Förskolan har en viktig roll att spela i att erbjuda stöd och resurser för att underlätta läkningsprocessen. Det handlar om att skapa utrymme för sorg, men också om att finna vägar att återuppbygga tillit och hopp inför framtiden.

Att gå vidare efter en sådan här tragedi är en komplex och utmanande process. Det krävs en samlad insats från förskolan, myndigheter och samhället i stort för att stötta de drabbade. Utöver den rättsliga utredningen och de interna utvärderingarna är det viktigt att erbjuda långsiktigt stöd till både barn och personal. Detta kan innefatta fortsatt tillgång till psykologisk hjälp, samt stödgrupper och andra resurser som kan hjälpa dem att hantera trauma och sorg. Det är också viktigt att dra lärdomar av händelsen för att förhindra liknande tragedier i framtiden.

Genom att öppet kommunicera, erbjuda stöd och samarbeta kan förskolan och samhället bidra till att läka såren efter denna tragiska olycka. Att finna en strimma av ljus i mörkret är en långsam och mödosam process, men det är en nödvändig resa för att kunna gå vidare och skapa en trygg och hoppfull framtid för alla berörda. Det handlar om att hedra minnet av det förlorade barnet genom att skapa en bättre och säkrare miljö för alla barn i framtiden.

Dela.