Den 25 juni 2023 inträffade en tragisk olycka på nöjesparken Gröna Lund i Stockholm. Bergochdalbanan Jetline spårade ur, vilket resulterade i en dödsolycka och flera skadade. En kvinna miste livet och nio personer fick föras till sjukhus, varav tre med allvarliga skador. Olyckan orsakades av att en bärarm på undersidan av den främre vagnen knäcktes, vilket ledde till att tåget delvis lossnade från rälsen och föll till marken.
Olyckan utlöste omedelbart en omfattande utredning av Statens haverikommission (SHK), polis och åklagare. SHK:s preliminära rapport pekade på materialutmattning i den havererade bärarmen som en trolig orsak till olyckan. Bärarmen var tillverkad av ett kompositmaterial bestående av limmade trälameller, och utredningen visade att det fanns sprickor i materialet. Rapporten riktade även kritik mot Gröna Lunds underhåll och säkerhetsrutiner, samt mot oklarheter kring vem som hade ansvaret för säkerhetskontrollen av attraktionen.
I oktober 2023 kom SHK:s slutrapport, som bekräftade att materialutmattning i bärarmen var den direkta orsaken till olyckan. Rapporten riktade hård kritik mot Gröna Lund för brister i deras säkerhetsarbete, bland annat gällande beställningen och tillverkningen av bärarmen. Man kritiserade också bristen på tydliga rutiner för kontroll och underhåll av attraktionen, samt att det saknades tillräcklig dokumentation kring säkerhetsarbetet. SHK menade att Gröna Lund inte hade följt gällande säkerhetsföreskrifter. Rapporten riktade även kritik mot tillverkaren av bärarmen för att inte ha säkerställt att materialet var lämpligt för den belastning det utsattes för.
Den 9 november 2023 meddelade Åklagarmyndigheten att åtal kommer att väckas mot Gröna Lund, samt två andra företag som var inblandade i tillverkningen av den havererade bärarmen. Misstankarna rör grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Åklagaren avser att yrka på att företagen ska betala företagsböter, och det har framkommit att bötesbeloppen kan bli bland de högsta som någonsin dömts ut i Sverige. Alla tre åtalade företag har nekat till brott.
Åtalet markerar en ny fas i den rättsliga processen efter olyckan. Rättegången förväntas bli omfattande och komplex, med vittnesmål från experter, anställda på Gröna Lund och representanter från de inblandade företagen. Domstolens uppgift blir att avgöra om företagen har agerat oaktsamt och om deras handlingar har orsakat olyckan. Utöver de straffrättsliga påföljderna kan olyckan även leda till skadeståndskrav från de drabbade och deras anhöriga.
Olyckan på Gröna Lund har väckt stor uppmärksamhet och debatt om säkerheten på svenska nöjesparker. Den har lett till skärpta krav på säkerhetskontroller och underhåll av attraktioner, och flera parker har genomfört egna granskningar av sina säkerhetsrutiner. Olyckan har också aktualiserat frågan om ansvarsfördelning och hur man kan förhindra liknande tragedier i framtiden. Den kommande rättegången kommer att bli en viktig del i att reda ut ansvarsförhållandena och förhoppningsvis bidra till att öka säkerheten på svenska nöjesparker.