Nattågstrafiken mellan Stockholm och norra Sverige beskrivs som ”järnvägens kronjuvel” av SJ:s affärschef Jan Kyrk. Men denna juvel behöver putsas, menar han, och lovar därför förbättringar inom punktlighet, renlighet och komfort. Resenärer kan förvänta sig renare tåg, renoverade vagnar och en justerad tidtabell som ska minimera risken för missade anslutningar. SJ har tagit över driften från Vy och ser en stor potential i nattågstrafiken, som enligt Kyrk ”utvecklas riktigt bra”. Förbättringsarbetet kommer dock att ta tid och ske stegvis.

Först ut är en grundlig rengöring av samtliga 75 vagnar. Med en kapacitet på fem till sex vagnar per vecka kommer detta att vara ett omfattande projekt som sträcker sig över flera månader. Parallellt med detta kommer den dagliga städningen att intensifieras för att upprätthålla en högre standard av renlighet ombord. Målet är att skapa en fräschare och mer trivsam miljö för resenärerna. Renoveringen av vagnarna, som ägs av Trafikverket, är en annan viktig del av upprustningsplanen. SJ har lämnat in ett förslag till Trafikverket om att renovera bland annat toaletter och ventilationssystem, och Kyrk uttrycker en förhoppning om att förslaget kommer att godkännas.

Punktligheten är en annan central aspekt som SJ fokuserar på. Genom att justera tidtabellen och skapa större marginaler vid byten ska risken för förseningar minimeras. Detta innebär längre uppehållstider på stationer som Stockholm, vilket ger resenärer från exempelvis Malmö och Göteborg mer tid att byta till norrgående nattåg. Förändringen kommer att underlätta för resenärer och minska stressen kring anslutningar. Längre uppehållstider är en del av en större strategi för att förbättra punktligheten och öka tillförlitligheten.

Vid högtrafik, som under jul, nyår och sportlov, då extra långa tåg sätts in, kommer två lok att användas. Detta ska minska slitaget på loken och förbättra accelerationen, vilket i sin tur bidrar till bättre punktlighet. Dubbla lok ger ökad dragkraft och minskar belastningen på varje enskilt lok, vilket leder till färre driftstörningar och en jämnare gång. Denna satsning är särskilt viktig under perioder med hög belastning, då tågen ofta är fullsatta och förseningar kan få stora konsekvenser för resenärerna.

De nuvarande vagnarna är gamla och slitna, och SJ avser att investera i nya. Inköpet av nya vagnar är dock en långsiktig process som väntas ta flera år. Under tiden föreslår SJ att de befintliga vagnarna renoveras för att höja komforten och förbättra resenärernas upplevelse. Renoveringen omfattar bland annat toaletter och ventilation, och syftar till att skapa en mer modern och trivsam miljö ombord. SJ hoppas att Trafikverket godkänner förslaget och att renoveringen kan påbörjas inom kort.

SJ ser positivt på framtiden för nattågstrafiken och menar att den har stor potential. Jan Kyrk betonar att nattågen spelar en viktig roll i det svenska transportsystemet och att SJ är engagerade i att utveckla och förbättra trafiken. Övertagandet från Vy ses som en möjlighet att stärka nattågens position och erbjuda resenärer ett attraktivt och hållbart alternativ till flyget. SJ:s satsning på nattågstrafiken är ett tecken på att företaget tror på dess framtid och vill investera i att göra den ännu bättre. Man ser en ökad efterfrågan på klimatsmarta resealternativ och tror att nattågen kan spela en viktig roll i att möta detta behov.

Dela.