Självkörande fordon: En global överblick och den svenska situationen

San Franciscos kuperade gator har blivit ett slags skyltfönster för självkörande bilar. Två miljoner förarlösa taxiresor har genomförts sedan augusti 2021, med Waymos vita bilar med små svarta hattar som ett allt vanligare inslag i stadsbilden. Även i kinesiska metropoler som Peking, Shanghai, Shenzhen och Wuhan rullar autonoma fordon. Utvecklingen signalerar en framtid där självkörande teknologi potentiellt kan revolutionera transportsektorn. Men bilden är komplex och utvecklingen går inte lika snabbt överallt.

Utanför USA och Kina har den revolution som förutspåddes för fem till tio år sedan ännu inte materialiserats. Yihan Yu, forskare på Chalmers, beskriver utvecklingen som "två steg framåt och ett steg tillbaka". Ett exempel på den överoptimism som präglade branschen är Volvos avtal med Uber från 2017. Avtalet syftade till att leverera 24 000 självkörande XC90 till Uber år 2021, men planen gick om intet. Detta illustrerar de utmaningar som finns kvar att lösa innan självkörande bilar blir en del av vardagen för gemene man.

Potentialen för självkörande fordon är dock fortsatt stor. En genomsnittlig bil står stilla 90 procent av tiden, vilket innebär att autonoma, delade fordon kan optimera utnyttjandet av resurser och frigöra utrymme i städerna. Dessutom förväntas självkörande bilar bli säkrare på lång sikt, då de inte påverkas av trötthet, distraktion eller berusning. Men olyckor inträffar, som incidenten i oktober 2023 då en GM-ägd Cruise-bil drog en kvinna sex meter innan den stannade. Detta väcker etiska frågor om ansvarsfördelning, vilket är en central utmaning för branschen.

I Sverige är det teoretiskt möjligt att möta ett förarlöst fordon på vägen. Transportstyrelsen kan utfärda typgodkännande för den europeiska marknaden för upp till 1 500 fordon per år. Men den begränsade volymen gör det oekonomiskt för många tillverkare, vilket bromsar utvecklingen. De självkörande fordon som rullar i Sverige idag gör det antingen inom avgränsade områden, som inte kräver tillstånd, eller i testverksamhet. Flera aktörer, inklusive fordonstillverkare, operatörer som Keolis och Nobina, samt startups, genomför för närvarande sju sådana tester.

Ett exempel på svensk testverksamhet är Einrides förarlösa lastbil på Apoteas lager i Morgongåva. Lastbilen transporterar gods 800 meter mellan två byggnader och saknar helt förarhytt. Kontroll sker fjärrstyrt från Göteborg. Detta är Einrides andra kommersiella implementering, den första skedde i USA. Företaget har även ett avtal med hamnen i Dubai, världens tionde mest trafikerade hamn. Einride har ambitioner att expandera i Europa, USA och Dubai, men exakta siffror har inte offentliggjorts. Den elektriska lastbilen kör tre rundor per dag på Apoteas område, där den delar vägen med annan trafik, och laddas några timmar varannan dag.

För att självkörande fordon ska bli vanligare på svenska vägar krävs en tydligare nationell lagstiftning, likt den som finns i andra europeiska länder. Denna lagstiftning bör bland annat klargöra ansvarsfrågor. Anders Eriksson på Transportstyrelsen betonar vikten av detta för att skapa förutsättningar för en bredare implementering av självkörande teknologi i Sverige. Utvecklingen av självkörande fordon är en global kapplöpning, och Sverige har potential att spela en viktig roll, men det kräver en tydlig och framåtblickande strategi.

Några aktörer som satsar på självkörande fordon:

  • Waymo: Googles satsning på förarlösa robotaxis är den som kommit längst i USA. Bilarna finns redan i San Francisco, Los Angeles och Phoenix, och är på väg till Austin, Atlanta och Miami. Waymo kommer även att börja testa i Tokyo, Japan.

  • Apollo: Kinesiska sökmotorjätten Baidu har uppskattningsvis tusen förarlösa taxibilar bara i Wuhan, och finns även i Peking, Shanghai och andra städer. En lokal konkurrent är Alibaba-stödda Auto X.

  • Cruise: GM-ägda Cruise genomförde hundratusentals förarlösa taxiresor i San Francisco, Phoenix, Austin och Houston. Men efter en olycka där en kvinna drogs flera meter under en Cruise-bil stoppades alla förarlösa körningar. Företaget kör nu bilarna med mänskliga förare, men hoppas kunna återuppta förarlösa körningar.

(Källor: Respektive företag, CNN)

Dela.