Den ryska skuggflottan, en samling av hundratals tankfartyg ofta med oklara ägarförhållanden och flagg från länder med svagare regelverk, har blivit en vital livlina för den ryska ekonomin i kölvattnet av de omfattande sanktioner som västvärlden infört efter invasionen av Ukraina. Flottans primära uppgift är att transportera rysk olja och gas till köpare runt om i världen, i syfte att kringgå pris- och sanktionsregler som syftar till att strypa Rysslands intäkter och begränsa krigsfinansieringen. Enligt finska Yle transporteras nu uppemot 90 procent av den ryska råoljan via denna skuggflottan, vilket tydligt illustrerar dess växande betydelse för Kremls ekonomiska och politiska strategi. Denna utveckling har skapat en komplex katt-och-råtta-lek där västvärlden ständigt försöker täppa till kryphål och skärpa sanktionerna, medan Ryssland anpassar sina metoder och utnyttjar svagheter i det globala systemet för att hålla olje- och gasflödet igång. Niklas Granholm, forskningsledare på FOI, betonar denna dynamiska kamp mellan sanktioner och undanmanövrar som en central aspekt av den nuvarande geopolitiska situationen.

Skuggflottans existens och verksamhet utgör inte bara ett ekonomiskt hot mot sanktionernas effektivitet, utan även en allvarlig säkerhetsrisk. Den senaste tidens incidenter med skadade undervattenskablar i Östersjön har väckt oro för sabotage och spionage, vilket lett till en ökad militär närvaro från Natos sida. Försvarsmakten och Kustbevakningen i Sverige har utfärdat varningar om att Ryssland potentiellt kan använda skuggflottan för att iscensätta en miljökatastrof, ett scenario som skulle få förödande konsekvenser för Östersjöns känsliga ekosystem och de omgivande länderna. Henrik Wachtmeister, energiforskare vid Uppsala universitet och UI, beskriver faran som en “tickande miljöbomb”, vilket understryker den latenta risken för en storskalig olycka med potentiellt enorma miljökonsekvenser. Detta tillför ytterligare en dimension till den redan spända situationen och ökar behovet av övervakning och åtgärder för att minimera riskerna.

Metoderna som används för att kringgå sanktionerna är ofta sofistikerade och involverar bland annat ombordlastning till sjöss, manipulation av transpondersignaler för att dölja fartygens position och rutter, samt användandet av skalbolag och falska dokument för att maskera den ryska oljans ursprung. Denna opacitet gör det svårt att spåra oljeflödena och identifiera de aktörer som är involverade i handeln, vilket undergräver sanktionernas effektivitet. Dessutom bidrar den ökade användningen av äldre och mindre väl underhållna fartyg i skuggflottan till att öka risken för olyckor och miljöskador, vilket ytterligare förstärker oron kring den potentiella miljökatastrofen som Wachtmeister varnar för.

Västvärldens möjligheter att motverka skuggflottan och dess sanktionsbrytande verksamhet är komplexa och kräver en mångfacetterad strategi. En viktig åtgärd är att öka transparensen och informationsutbytet mellan länder och organisationer för att bättre kunna kartlägga och övervaka skuggflottans rörelser och identifiera de inblandade aktörerna. Detta inkluderar bland annat samarbete mellan underrättelsetjänster, kustbevakningar och sjöfartsmyndigheter. Samtidigt krävs det ett fortsatt arbete med att skärpa sanktionerna och täppa till de kryphål som Ryssland utnyttjar. Detta kan innebära att utöka sanktionslistorna till att omfatta fler individer och företag som är involverade i skuggflottans verksamhet, samt att införa striktare regler för försäkringar och klassificering av fartyg som transporterar rysk olja.

Vidare är det nödvändigt att öka det internationella trycket på de länder som tillåter sina flaggor att användas av skuggflottan. Många av dessa fartyg seglar under flagg från länder med svaga sjöfartsregler och bristfällig tillsyn, vilket gör det möjligt för Ryssland att undvika sanktioner. Genom att sätta press på dessa länder att skärpa sina regelverk och öka sin kontroll över sina fartygsregister kan man begränsa skuggflottans möjligheter att operera. Det är också viktigt att samarbeta med privata aktörer inom sjöfartsindustrin, såsom försäkringsbolag och klassificeringssällskap, för att begränsa deras involvering i handeln med rysk olja. Genom att göra det mer kostsamt och riskabelt för företag att delta i denna handel kan man minska incitamenten att kringgå sanktionerna.

Slutligen är det av yttersta vikt att fortsätta stödja Ukraina och stärka landets försvarsförmåga. Genom att försvaga Rysslands militära kapacitet och begränsa landets möjligheter att finansiera kriget kan man undergräva Kremls incitament att fortsätta sin aggression och därmed minska behovet av att kringgå sanktioner. Den ryska skuggflottan utgör en allvarlig utmaning för den internationella säkerheten och den globala ekonomin. Att motverka dess verksamhet kräver en samordnad och långsiktig insats från västvärlden, som kombinerar diplomati, sanktioner, informationsutbyte och ökad militär närvaro för att begränsa Rysslands möjligheter att finansiera kriget och destabilisera den globala ordningen.

Dela.