Den andra säsongen av den sydkoreanska dystopiska thrillerserien ”Squid Game” har skapat en global våg av intresse, inte bara bland vuxna utan även bland barn, trots åldersgränsen på 16 år. Detta väcker oro bland föräldrar och lärare som observerar seriens inflytande på barnens beteende och lekar. Lilla Aktuellt, ett nyhetsprogram för barn, har intervjuat flera mellanstadielärare som vittnar om hur ”Squid Game” präglar skolgårdarna runtom i landet. Seriens våldsamma och tävlingsinriktade innehåll sipprar in i barnens lekar, vilket ofta leder till konflikter och oönskade beteenden. Lärare rapporterar om lekar som imiterar seriens dödliga tävlingar, vilket skapar en orolig atmosfär bland både elever och personal. Det blir tydligt att den enorma populariteten och tillgängligheten av ”Squid Game” online gör det svårt att skydda yngre barn från exponering för olämpligt innehåll.

En central aspekt av problematiken är att barn i mellanstadieåldern ofta saknar den kognitiva mognaden att fullt ut förstå och bearbeta seriens komplexa teman som social ojämlikhet, desperation och överlevnad. De fascineras av de visuella elementen, spänningen och lekarna, men har svårare att greppa de underliggande moraliska och etiska dilemman. Detta kan leda till en förvriden uppfattning om våld och dess konsekvenser. Barnen riskerar att normalisera våldsamma beteenden och se dem som en acceptabel del av lek och social interaktion. Därför är det viktigt att vuxna, både föräldrar och lärare, engagerar sig i samtal med barn om seriens innehåll och hjälper dem att utveckla en kritisk förståelse för mediekonsumtion.

Lärarna som intervjuats av Lilla Aktuellt beskriver hur seriens inflytande manifesterar sig i barnens vardag. De berättar om elever som använder seriens terminologi och referenser i sina samtal, lekar som imiterar de dödliga tävlingarna, och en ökad förekomst av aggressiva beteenden på skolgården. En lärare uttryckte oro över att barnen inte längre verkar skilja på lek och verklighet, och att seriens våldsamma innehåll normaliseras. Detta skapar en utmaning för lärarna som måste navigera dessa situationer och samtidigt förmedla vikten av empati, respekt och konfliktlösning. Det är en påminnelse om vikten av mediekunskap och behovet av att rusta barn med verktyg för att kritiskt granska och analysera det innehåll de konsumerar.

För att hantera denna utmaning krävs en samverkan mellan skola och hem. Föräldrar behöver vara medvetna om vad deras barn tittar på och engagera sig i samtal om seriens innehåll. Det är viktigt att skapa en öppen dialog där barn känner sig trygga med att uttrycka sina tankar och känslor kring det de ser. Skolan kan spela en viktig roll genom att integrera mediekunskap i undervisningen och ge eleverna verktyg för att kritiskt granska medieinnehåll. Genom att öka barnens medvetenhet om mediers påverkan kan man bidra till en mer ansvarsfull och reflekterande mediekonsumtion.

Utöver samtal och mediekunskap är det också viktigt att erbjuda alternativa aktiviteter och lekar som främjar positiva värderingar som samarbete, empati och respekt. Genom att skapa en trygg och stimulerande miljö där barnen kan utforska sin kreativitet och sociala förmågor kan man motverka den negativa påverkan från våldsamma medieinnehåll. Det handlar om att ge barn möjlighet att utveckla en sund syn på relationer, konflikthantering och social interaktion.

Sammanfattningsvis belyser den ökande populariteten av ”Squid Game” bland barn vikten av en medveten och ansvarsfull mediekonsumtion. Det krävs en gemensam ansträngning från föräldrar, lärare och samhället i stort för att skydda barn från olämpligt innehåll och hjälpa dem att utveckla en kritisk förståelse för mediernas påverkan. Genom att främja mediekunskap, öppna samtal och alternativa aktiviteter kan vi skapa en miljö där barn kan navigera medielandskapet på ett sunt och säkert sätt. Det handlar om att ge barn de verktyg de behöver för att bli medvetna och ansvarsfulla mediekonsumenter.

Dela.