Under den hektiska julhandelsperioden fylls postombud, paketboxar och leveransbilar till brädden med e-handelsbeställningar. Instabee, ett av de största budföretagen som innefattar både Instabox och Budbee, levererar paket till både privatpersoner och paketboxar. En SVT Västernorrland-granskning baserad på intervjuer med fem nuvarande och tidigare anställda Instaboxchaufförer målar upp en bild av en arbetsmiljö präglad av stress och ångest. De tidigare anställda vittnar om ett ständigt tidspressat arbete där övertid och uteblivna raster var regel snarare än undantag.

En av de intervjuade chaufförerna beskriver hur han under en arbetsdag kunde leverera upp till 200 paket och köra mellan 30-40 mil. För att hinna med de snäva tidsramarna som företagets app dikterade, tvingades han ibland köra upp mot 130 km/h på 90-vägar. Appen beräknade leveranstider som enligt chauffören var orealistiska och inte tog hänsyn till verkliga trafikförhållanden. Google Maps visade konsekvent längre körtider än vad appen uppgav, vilket ytterligare ökade stressen.

De tidigare anställda uppger att det pressade tidsschemat ofta resulterade i förseningar, vilket ledde till indragna lunchraster och obetald övertid. Rädslan för repressalier från cheferna gjorde att chaufförerna inte vågade kräva ersättning för den extra arbetstid de lade ner. En chaufför berättar om hur han blev utskälld av sin chef inför hela arbetsgruppen efter en försening, trots att förseningen inte var hans fel. Den ständiga pressen att prestera under orealistiska förhållanden skapade en känsla av otillräcklighet och ångest hos chaufförerna.

SVT:s granskning visar att det inte var ovanligt att chaufförer arbetade övertid utan ersättning. En av de intervjuade beskrev hur mer än hälften av personalstyrkan arbetade över sin schemalagda tid redan under den första arbetsdagen. Detta tyder på en systematisk problematik med otillräcklig bemanning och orealistiska leveranstider. Den pressade arbetsmiljön ledde till en känsla av maktlöshet och rädsla för att framföra kritik till arbetsledningen.

SVT sökte Instabee för en intervju, men företaget avböjde. I ett skriftligt svar till SVT hävdar Matilda Hasselmark, Country Manager Sweden, att företagets rutter planeras för att säkerställa ett hållbart schema för chaufförerna, och att dessa rutter baseras på förarens förutsättningar och tidigare erfarenhet. Hon uppmuntrar också anställda att kontakta sin närmaste chef eller använda visselblåsarfunktionen om de upplever att arbetsvillkoren inte upprätthålls. Detta svar står i skarp kontrast till de tidigare anställdas vittnesmål om en stressig och pressad arbetsmiljö präglad av orealistiska förväntningar och obetald övertid.

SVT:s granskning av Instabox belyser de utmaningar och problem som kan uppstå inom den snabbt växande e-handelsbranschen och dess leveranskedja, särskilt under högtrafikerade perioder som julhandeln. De tidigare anställdas berättelser tyder på en arbetsmiljö där pressen att leverera i tid prioriteras över personalens välbefinnande. Trots företagets försäkringar om hållbara scheman, framträder en bild av en verklighet där stress, ångest och obetald övertid är vanligt förekommande. Detta väcker frågor om huruvida företagets interna riktlinjer och policies efterlevs i praktiken och om det finns tillräckliga mekanismer för att säkerställa en sund och hållbar arbetsmiljö för chaufförerna.

Dela.