Exklusivt innehåll:

Förvånande hudproblem bland svenska soldater

Under 10 års tid har Försvarsmakten rekommenderat sina soldater...

Jon Olsson lyxliv med Janni Delér: ”Vi växte upp”

Extravaganta hus, båtar och bilar. Den tidigare skidstjärnan Jon Olsson,...

”Mycket LSD och skit – många kom och gick”

Det är torsdag eftermiddag, och det plingar till i inkorgen. 

Monica Sahlgren Fromell meddelar: ”Hej! Jag blir en timme sen”. 

Förklaringen visar sig vara besvärligt (läs skitigt) banunderlag. Det har tagit en evighet att få såväl hästar som utrustning någorlunda rent efter dagens banjobb. I stort sett sedan hon flyttade tillbaka till Sverige har hon varit Jägersrotränare, det trots att hon är uppväxt i Stockholm på Blasieholmen. 

Hon blev förälskad i hästarna redan som fyraåring när hon såg dem gå i den beridna högvakten utanför fönstret hos sin farmor och farfar. Så småningom flyttade hon med sin mamma och pappa till Bromma och i de unga tonåren upptäckte hon Solvallas stallbacke. Snabbt började hon jobba extra i stallen på helgerna – och tränarna såg snabbt fördelarna med entusiastisk och vetgirig körhjälp. 

– Solvalla ligger ju i en håla, det blir alltid så kallt där, än i dag kan jag känna hur man har förfrusit tårna, fingrarna och näsan när man suttit där och kört. Det var vagnar som det var som en påse i där man satte ned fötterna, säger Monica Sahlgren Fromell och fortsätter: 

– Man hade stora stövlar, mycket pälsar och filtar – och så körde man på. Det var inga hjälmar på den tiden heller, det var i stället stora mössor och vantar. Där satt man och körde en häst och hade en annan häst på släp. När man kom in och var jättekall lyfte de bara över en i nästa vagn och sparkade ut en. Vi var ute jättelänge men man tyckte att det var skitkul. 

”Jättetufft att komma till Paris”

Kylan må ha bitit men den lyckades inte avskräcka Monica Sahlgren Fromell från ett liv med hästar. Däremot tog livet en omväg när hon som 16-åring upptäcktes av två modellagenter. De besökte flickskolan hon gick på och valde ut två unga tjejer, Monica var en av dem. 

– Jag var tvungen att försöka klara mig själv. Det var tuffa tider. Jag tycker att alla gnäller om hur det är nu men de ska veta att det var jäkligt tufft på den tiden. I alla fall om man inte kommer från en jättefin familj som har massa pengar, men det gjorde ju inte jag. Det var bara att ge sig i väg och tjäna sina pengar. Jag kunde inte belasta mamma, det var aldrig någon fråga om det.

Hon lämnade Sverige för Paris. Där blev hon kvar i sju år men bodde också periodvis i USA och Italien. Så ofta hon kunde letade hon dock upp hästar, hon har exempelvis tagit ett par ridturer i New Yorks Central Park. Men livet som modell var inte glamouröst. 

– Det var jättetufft att komma ned till Paris. De första tre månaderna svalt man. Jag hade inga pengar, bodde på ett skitställe och hade jättemycket jobb. Jag kan hela Paris tunnelbanenät. Agenturen ger dig adresser att åka till för att träffa olika fotografer och tidningar och sen åker du runt tills någon fastnar för dig. 

Viktideal och drogproblem i modellyrket

Så småningom lossnade det för Monica och hon kunde börja lägga undan de pengar som hon inte skickat hem till familjen. Målet var alltid att till slut kunna köpa sig en gård och fylla den med egna hästar. Det fanns många fallgropar i modellyrket, men hon hittade sina strategier för att parera dem. 

– Idealet var att man skulle se ut som en planka och inte ha ett uns fett på kroppen, det var så det skulle vara i början på 70-talet. Så skulle vi alla se ut. Jag hade inte några problem med vikten, det har jag aldrig haft, men det fanns de som hade det jättejobbigt. Jag såg många flickor komma och gå när jag jobbade när nere, säger Monica och tillägger: 

– Det var dessutom väldigt mycket drogproblem på 70-talet med flower power-rörelsen och allt. Jättemycket LSD och skit. Där gällde att hålla sig undan. Jag gick aldrig på party men ibland var man tvungen att gå när agenturen bjöd in fotografer, tidningar och stora kunder. Då tog jag alltid ett stort glas juice, det var ingen som såg vad jag hade i det. Då slapp man tjatet om att man skulle dricka sprit. 

Tillslut fick det vara nog. Hon flyttade hem och med hjälp av vännen Lotta Karlström hittade hon en gård i Båstad som hon köpte för sina sparpengar. Där drev hon en ridskoleverksamhet ett tag. 

– Att vara fotomodell är inte så jävla kul alla dagar. Man är en vara kan man säga, det är: ”Gå fram och tillbaka så får vi se på dig – hur ser händer och fötterna ut då?” Man får gå med på det mesta. Tillslut blir man jäkligt trött på det. 

”Jag ger mig aldrig – det ska gå”

Åren som hård arbetande modell har givetvis präglat henne. 

– Jag ger mig aldrig. Jag är envis. Det har jag varit med hästarna och travet också. Jag har aldrig gett mig. Det ska gå. Jag började köra travlopp 1993, då var det inte så många tjejer som körde. Det har blivit fler på senare tiden och det är jättebra. 

Klimatet för kvinnliga kuskar på 90-talet var tufft – och i stridens hetta fick man stå ut med en och annan känga, berättar Monica Sahlgren Fromell. 

– ”Jag släpper inte till dig din jävla subba”, kunde jag höra till exempel. Det är inte så kul. Det är många som försökte tränga en och köra upp hjulet mellan benen på en nästan. Tillslut hade man lite respekt med sig i alla fall. 

Monica har vunnit både amatör-SM och KG Bertmarks Minneslopp.

Foto: Janet Pers Sparthan / TR Media

Hon ser positivt på utvecklingen inom travsporten de senaste åren.

– Jag tror att det blir fler och fler kvinnor. Titta på galoppsporten. Det var bara killar förut, nu är det nästan bara tjejer som rider, de kanske har lite lättare att hålla vikt också. Travsporten, där tycker jag att de blir tuffare och tuffare. Både på V75 och i större lopp så är det tjejer som kör, förr var det en stor sensation om det var en tjej med. 

Vänskapen med skådespelaren: ”Som en bror”

I dag bor Monica Sahlgren Fromell på en gård i Skurup. Det är platsen som hon ovillkorligt de senaste åren kallat sitt hem. Det är där hennes barn växt upp och inte ens när hon träffade sin man Rolf så kunde hon tänka sig att lämna Skåne. Han var bofast i Stockholm med eget företag så familjelivet fick de dela på helgerna. 

Kul hade de ändå och de delade hästintresset även om Rolf inte var lika inbiten som Monica. Tillsammans med skådespelaren Johan Hedenberg köpte de Pompano Beach som stod hos Lutfi Kolgjini och det var början på en lång vänskap. 

– Johan är som min bror. Han har betytt jättemycket. Jag kan ringa till honom när som helst och prata och han kan ringa mig när som helst. 

De delar också det käraste travögonblicket som hon har. Nämligen segern i K.G. Bertmarks Minne med den besvärlige men kapable Sonnbo Dole, tränad av Johan Hedenberg. Hästen var het och hade alltid slut på krafter när upploppet vankades, men med Monica i sulkyn höll det hela vägen. 

– Jag fick tejpa fast spöet i sulkyn. Han låg på så mycket så jag kunde inte hålla det i händerna. När vi kom in på upploppet fick han springa så fort han ville, då kunde jag ta högerhanden och rycka loss spöet. Inte för att jag behövde använda det men det såg ju bättre ut. 

Och segerfirande blev en minnesvärd historia. 

– Ja, det var då Johan sprang över innerplan, ramlade och stukade foten, säger hon och skrattar. 

Miste sin man Rolf ifjol 

Hemma på gården finns i dag 14 hästar. Hon har sex stycken på träningslistan, sedan utgörs resten av fölston, unghästar, barnens gamla ponny och hedershästen Tecos Wareco. Den tidigare Rommetränaren Fredrik Pedersen är anställd hos henne och kör i regel även hästarna i lopp. I stallet står bland annat V75-vinnaren Isco Boko. 

– Vi ska försöka få det här att gå runt. Det är inte säkert att det gör det men vi ska prova. 

År 2008 var Monica Sahlgren Fromell med om en otäck olycka när hon körde ett träningsjobb hemma. Sen dess har hon enligt egen utsago ”en massa skrot i kroppen” och lider även av hjärntrötthet. Det är besvär som hon lindrar med yoga och ett stort intresse för keramik, det är sådant som ger ro. Men hon håller fortfarande i gång med hästarna. 

– Jag är ändå 71 nu. Det är tungt att dra runt 14 hästar med att mocka och få dem ut och in. Nu har jag Fredrik som hjälper mig. Han får köra mestadels, jag kan köra något lopp när det är sol och fint ute, jag har blivit en solskensamatör. Jag är nöjd med vad jag har gjort inom travsporten. 

I maj förra året gick hennes man Rolf bort, men hästarna ger tröst och mod, precis som de alltid gjort. 

– De betyder väldigt mycket. Man kan gå ut i stallet och sätta sig i stället för att gå till en psykolog. Det är nästan bättre kan jag säga dig. De betyder allt. Jag har haft hästar med mig hela livet. Jag kommer nog att ha hästar enda tills jag dör. 

Monica med Tecos Wareco. Hästen sprang in nästan en miljon kronor och avslutade sin karriär 2013.

Foto: THOMAS BLOMQVIST / TR BILD

Tre frågor

Vad tror du kommer att bli viktigt för travsporten de närmsta fem åren?

– Det är dyrt, det är lite oroväckande, det blir dyrare och dyrare att ha en häst och de här gamla gubbarna med stora företag håller på att dö ut. Vem är det som ska ha hästar sen kan man fråga sig? 

– Det kostar att köpa en häst och att sätta den i träning. Du måste ha mycket pengar. Hade jag inte kunnat göra allt själv så hade jag inte haft råd att ha en häst att tävla med. Annars får de gå ihop som i Easy KB där en massa äger en häst men det blir aldrig något tillbaka av det. Det är bara känslan av att äga en pyttedel. De får vara rädda om hästägarna. I slutändan är det dem som betalar allt. 


Vilken häst har betytt mest för dig?

– Det måste vara Tecos Wareco. Vi bytte bort ett fölsto och skulle ha tillbaka fölet och när det var dags sa gubben som vi sålde stoet till: ”Ska du inte köpa den här? Han är så fin”. Jag sa att den var jättefin men att jag inte hade tid. Han fortsatte att skicka bilder och tjatade, tillslut när han skulle skicka ned vår häst så hade han skickat med honom också. 

– Han har gett mig jättemycket. Det är en så roligt häst, det är därför han går kvar på gården också och leker med unghästarna. Han är en riktig kompis. 


Vilket är det finaste minnet du har på en travbana?

– Det var nog när vi vann K.G.B-priset. Det var en sådan glädje. Vi var så många som delade glädjen. Det är det som är så roligt, man är inte själv, man är en hel grupp av människor som får ta del av all den här lyckan. Det blir så euforiskt. Det var jättekul och varade så länge. 

Senast

Förvånande hudproblem bland svenska soldater

Under 10 års tid har Försvarsmakten rekommenderat sina soldater...

Jon Olsson lyxliv med Janni Delér: ”Vi växte upp”

Extravaganta hus, båtar och bilar. Den tidigare skidstjärnan Jon Olsson,...

Nollade Skellefteå – i heta rivalmötet

Luleå lyckades ta ledningen mot Skellefteå i den första...

Missa inte

Förvånande hudproblem bland svenska soldater

Under 10 års tid har Försvarsmakten rekommenderat sina soldater...

Jon Olsson lyxliv med Janni Delér: ”Vi växte upp”

Extravaganta hus, båtar och bilar. Den tidigare skidstjärnan Jon Olsson,...

Nollade Skellefteå – i heta rivalmötet

Luleå lyckades ta ledningen mot Skellefteå i den första...

Advokat misstänkt för mord på Norr Mälarstrand

En advokat sitter sedan i söndags kväll anhållen som...

Ex-röda arméfraktionsmedlem fångad efter mer än 30 år på flykt

Klette, som anklagas för att ha deltagit i...

JUST NU: Armalis får matchstraff

Med 2.40 kvar av den andra perioden delade Mantas Armalis ut en rejäl smocka mot Olli Palola framför mål. Oskarshamnsforwarden föll till isen och...

Hotet mot fjällturismen: ”Måste vara beredda”

Sälen Publicerad 27 feb 2024 kl 20.00PremiumSÄLEN. Klimatförändringarna hotar fjällturismen.Skistar säger sig vilja leda omställningsarbetet – samtidigt som bolaget måste säkra sin snöproduktion.En del...

FANNY SVÄRD: Tror regissören på riktigt att det är så här flickor onanerar?

Fanny SvärdBarns kåthet är ett ämne som kan göra vem som helst obekväm. Å andra sidan är det något som alla kan relatera till,...

Oväntade läkemedlet kan ge dig håret tillbaka

Publicerad: 27 feb 2024, kl 20:00 Premium Håravfall är något som drabbar de flesta män någon gång i livet.Men det finns behandlingar som både...

Rumänska taxichaufförer fortsätter att protestera mot samåkningsföretag

Förarna kommer att hungerstrejka på onsdag om deras...