Den amerikanska fotbollens final, Super Bowl, är inte bara ett av idrottsvärldens största evenemang (och största evenemang överhuvudtaget i USA).
Med runt 100 miljoner tv-tittare är Super Bowl också det stora skyltfönstret för reklammakare, och varje år lanseras jätteproduktioner. I år för allt från öl och bilar till chips till kryptovaluta – och Scarlett Johansson i en film för Amazon.
Och prislapparna är såklart i paritet med uppmärksamheten reklamen får. Filmsnuttarna uppges kosta sju miljoner dollar för 30 sekunder – alltså runt 65 miljoner kronor.
Polestars vassa reklam på Super Bowl
Ett av bilföretagen som syntes under Super Bowl-söndagen – där Los Angeles Rams besegrade Cincinnati Bengals – var Polestar, elbilsmärket som Volvo Cars äger till 50 procent.
I stället för skådespelarstjärnor eller andra festligheter var Polestar-filmen tämligen minimalistisk.
Ihop med elektronisk musik och svepande närbilder över karossen presenterades en rad budskap, som alla började med ”no”:
”No epic voiceovers”, ”no dieselgate” och ”no conquering Mars”, ”no blah blah blah” var några av budskapen.
https://twitter.com/PolestarCars/status/1492996734557081601?s=20&t=D2hX4a_ALa-E2-e9hFetUQ
Biten om att man inte har några planer på att erövra Mars ses som en pik till Tesla och företagets huvudägare Elon Musk.
Musk, som är världens rikaste man, driver förutom Tesla även rymdföretaget SpaceX. Musk har sagt att målet är att kolonisera Mars.
Några timmar efter Polestars reklamfilm först visats reagerade Musk på budskapet. Sawyer Merritt, en klädföretagare och Teslainvesterare, twittrade om Polestar-filmen, varpå Elon Musk svarade – med en enda emoji:
🤣
https://twitter.com/elonmusk/status/1493068452340416520?s=20&t=D2hX4a_ALa-E2-e9hFetUQ
Musks svar fick genast tusentals lajks och över 500 svar på sitt gråtskrattande fejs.
Dieselgate, ett av de andra budskapen i Polestar-filmen, var skandalen när Volkswagen hade manipulerat sina bilar för att visa lägre utsläppsvärden än vad bilarna faktiskt gav ifrån sig.