Opposition kritiserar Trafikverkets förslag till infrastrukturplan
Trafikverkets presentation av hur regeringens 1 171 miljarder kronor bör fördelas till infrastruktur under de kommande tolv åren möts av kraftig kritik från oppositionen. Trots att infrastrukturministern framhöll en höjning med 200 miljarder i fasta priser jämfört med den senaste planen, anser oppositionen att det är otillräckligt.
Socialdemokraternas transportpolitiska talesperson Aylin Nouri uttrycker oro över att förslaget kan leda till minskat förtroende för staten hos regioner och kommuner.
– Det som presenteras idag innebär en risk för att regioner och kommuner slutar lita på staten och inte vågar göra de satsningar som Sverige är i akut behov av. Vad kommer det här kosta de regioner och kommuner som drabbas? frågar sig Nouri.
Hon hänvisar till att Trafikverket föreslår att ett tiotal väg- och järnvägsprojekt stryks med motiveringen att de inte är samhällsekonomiskt lönsamma. Nouri påpekar också att mycket i planen ”bara är en fortsättning på våra satsningar”.
Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén, som länge förespråkat att Trafikverket ska delas upp i separata väg- och järnvägsdelar, kallar regeringens ambitionsnivå för järnvägen ”ett svek mot svenska tågresenärer” som skadar landets konkurrenskraft.
– Man hävdar att man satsar på järnvägsunderhållet men ambitionsnivån är oacceptabelt låg. Om bara femton procent av underhållsskulden ska återtas till 2037, hur ska man då klara av att återta resterande åttiofem procent till 2050? frågar Helldén.
Han ifrågasätter även hur begreppet samhällsekonomisk nytta används i beräkningarna: ”Bakom påståendet döljer sig modeller där bilisters tid värderas högre än tågresenärers. Det är inte samhällsekonomisk nytta, det är systemfel.”
Bland specifika projekt kritiserar Helldén särskilt att ”den nödvändiga utbyggnaden av Ostkustbanan uteblir, och man låter bli att åtgärda flaskhalsar som Maria-Helsingborg som stryper kapaciteten hela vägen från Malmö till Göteborg.”
Centerpartisten Ulrika Heie, ordförande i riksdagens trafikutskott, anser att målet att arbeta bort järnvägens underhållsskuld till år 2050 är för lågt satt. Hon menar också att de borttagna projekten innebär en särskild förlust för norra Sverige.
– Man lämnar nu över den statliga infrastrukturen, såväl väg som järnväg, till lokala krafter att lösa åt Sverige AB, säger Heie.
Även inom regeringspartierna finns kritik mot delar av förslaget. I Skåne reagerar moderaten Anna Jähnke, regionråd, kraftigt mot att det planerade dubbelspåret på Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg tas bort från planen.
– Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som Helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige, säger Jähnke.
I Göteborg är Socialdemokraternas ledare Jonas Attenius särskilt kritisk till förslaget att förlänga uttaget av trängselskatt med sju år, från 25 till 32 år, för att hantera budgetkrisen för pendeltågstunneln Västlänken. Attenius och andra ledande politiker i Göteborg hävdar att staten inte ensidigt kan fatta ett sådant beslut, eftersom Västlänken bygger på en överenskommelse där kommun och region ingår.
– Vi har påtalat för Trafikverket om och om igen att Västlänken är ett statligt projekt och att man inte bara kan låta kostnaderna springa iväg och sen skicka notan till göteborgarna. Jag förutsätter att regeringen, vars lokala partikollegor jag är helt enig med i den här frågan, snabbt går ut och dödar detta oförankrade och tondöva förslag, säger Attenius.
Från näringslivet hörs mer blandade röster. Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé ser planen som ett steg i rätt riktning men med stora luckor: ”Vi ser satsningar som är både nödvändiga och efterlängtade, inte minst på Västra stambanan, E45 och sjöfarten. Men helheten saknas.”
Carl Bergkvist, chefsekonom vid Stockholms handelskammare, menar att ”Trafikverket är på rätt spår” och lyfter fram satsningar på infrastruktur runt Arlanda och Södertäljebron. Han saknar dock ”ett samlat grepp” för järnvägen Stockholm-Oslo och den så kallade Östliga förbindelsen i Stockholm.
Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, välkomnar de stora satsningarna för att minska underhållsskulden på väg och järnväg, men efterlyser också offentlig-privat samverkan: ”Det är också hög tid att komma igång med offentlig-privat samverkan för att göra projekten billigare, effektivare och mer innovativa.”
18 kommentarer
Uranium names keep pushing higher—supply still tight into 2026.
Good point. Watching costs and grades closely.
If AISC keeps dropping, this becomes investable for me.
Good point. Watching costs and grades closely.
Nice to see insider buying—usually a good signal in this space.
Good point. Watching costs and grades closely.
Good point. Watching costs and grades closely.
Production mix shifting toward Sverige might help margins if metals stay firm.
Good point. Watching costs and grades closely.
The cost guidance is better than expected. If they deliver, the stock could rerate.
Good point. Watching costs and grades closely.
The cost guidance is better than expected. If they deliver, the stock could rerate.
Good point. Watching costs and grades closely.
Good point. Watching costs and grades closely.
Nice to see insider buying—usually a good signal in this space.
Exploration results look promising, but permitting will be the key risk.
Good point. Watching costs and grades closely.
Production mix shifting toward Sverige might help margins if metals stay firm.