Efter återkallat taxitillstånd – Freys hyrverk fortsatte köra kungligheter och ministrar
Det anrika transportföretaget Freys hyrverk AB, som grundades i slutet av 1800-talet och blev kunglig hovleverantör 1910, har under årtionden transporterat kungligheter, Nobelpristagare och ministrar vid officiella statsbesök. Men i juni 2022 återkallades företagets tillstånd att bedriva taxitrafik med omedelbar verkan för de kommande tre åren. Transportstyrelsen bedömde att bolaget och dess dåvarande trafikansvarige var olämpliga, bland annat eftersom fordon inte hade registrerats korrekt som taxifordon.
Trots att företaget försökte överklaga beslutet stod det fast. Kammarrätten konstaterade att ”missförhållandena, som har pågått under en förhållandevis lång tid, är allvarliga och att det mot denna bakgrund inte är tillräckligt att bolaget meddelas en varning.”
Trots det indragna tillståndet fortsatte Freys hyrverk sin verksamhet med hänvisning till att de inte bedrev taxitrafik utan endast körde avtalskunder. Detta väckte starka reaktioner, inte minst från polisinspektör Mats Klaesson som uttryckte skarp kritik i Svenska Dagbladet 2023.
”För mig är det helt sjukt,” sade Klaesson till tidningen. ”Det jag tycker är mest graverande är att vi inom polisen sitter och kör eskorter med Freys bilar, som är olagliga.”
En av Freys hyrverks största kunder var Regeringskansliet, som under 2023 köpte transporttjänster för över 7 miljoner kronor. Den verkliga summan kan vara ännu högre eftersom många beställningar skedde via telefon utan skriftlig dokumentation. Enligt polisens förundersökning genomförde företaget 581 körningar åt Regeringskansliet under året, främst från Arlanda flygplats och till olika platser i Stockholm, däribland Grand Hotel.
I förundersökningsmaterialet finns mejl från Regeringskansliet till Freys hyrverk, bland annat ett från maj där det står: ”Vi har 14 delegationer som behöver köras”. Företaget anlitades även av utländska delegationer. Bland annat framgår det av polisutredningen att den danska ambassaden använde Freys hyrverk för att transportera dåvarande kronprinsparet Frederik och Mary från Arlanda till Stockholms slott i samband med firandet av den svenska kungens 50 år på tronen.
Nu har åtal väckts mot en anställd vid Regeringskansliet för brott mot taxitrafiklagen. Enligt åtalet ingick personen avtal med Freys hyrverk trots vetskap om, eller skälig anledning att anta, att bolaget saknade nödvändigt taxitillstånd.
”Det har ju kommit domstolsavgörande tidigare gällande deras verksamhet,” förklarar åklagare Emil Tiberg. På frågan om varför det är viktigt att företag har rätt tillstånd betonar Tiberg två aspekter: ”Dels handlar det om konkurrensvillkor, att det ska vara lika. Dels är det utifrån säkerhetsaspekten. Det ska vara tryggt och säkert för resenärerna.”
Den åtalade har lång erfarenhet inom Regeringskansliet. I förhör framkommer att myndigheten under många år anlitat Freys hyrverk för persontransporter vid högnivåmöten där polisen kräver personskydd och eskortkörning. Den åtalade hävdar att det varit svårt att hitta alternativa transportföretag och att upphandlingsjuristerna på Regeringskansliet ansåg att rättsläget var oklart kring huruvida Freys verksamhet räknades som taxiverksamhet.
Situationen komplicerades ytterligare när tingsrätten, och senare hovrätten, fällde den dåvarande trafikansvarige vid Freys hyrverk för brott mot taxitrafikförordningen. Efter hovrättens dom skickades ett internt mejl inom Regeringskansliet med uppmaningen att i möjligaste mån undvika Freys och istället anlita andra taxibolag när inte personskydd och eskort behövdes.
Trots detta anlitades Freys hyrverk återigen i oktober 2023 i samband med ett toppmöte på Gotland, där ledare från ett tiotal europeiska länder samlades i Visby för att diskutera bland annat Rysslands krig och stödet till Ukraina.
Utöver den regeringsanställda åtalas även en tidigare företrädare för Freys hyrverk för att utan tillstånd ha bedrivit taxitrafik på uppdrag av Regeringskansliet. Företaget ska ha utfört körningar i samarbete med ett annat bolag, Sweden Chauffeur Drive, vars företrädare också åtalas för olaga taxitrafik. Åklagaren yrkar på företagsbot för båda bolagen samt förverkande av brottsvinster på över 5 miljoner kronor från Freys hyrverk. Samtliga åtalade nekar till brott.
Efter att Högsta domstolen inte beviljade prövningstillstånd för Freys hyrverks överklagande av hovrättsdomen, uppger Regeringskansliets presstjänst till DN att de inte längre anlitar företaget. De framhåller dock att ”Leverantören användes framför allt i samband med officiella besök där det funnits krav på exempelvis särskilt utbildade chaufförer samt för uppdragen lämpliga fordon, vilket Freys hyrverk erbjöd. Alternativ till leverantören saknades på marknaden.” Regeringskansliet menar att säkerheten inte äventyrats vid transporterna.
10 kommentarer
Detta är ett bra exempel på varför tillståndsmyndigheter bör ha större beslutskompetens. Missförhållanden som pågår länge borde stoppas snabbare.
Att Freys hyrverk åtnjöt kunglig hovleverantörsstatus gör det extra besvärligt att förstå deras agerande. En sådan status borde kräva extra hänsyn till regelverket.
Det hänger nog på att prylen var för gammal med gamla tankebanor och konsensusvatten också.
En intressant fråga är hur vaktstemmen såg ut inom bolaget när tillståndet drogs in. Var det bara ledningen eller var hela verksamheten med på det?
Svårt att tro att ingen sa ifrån, särskilt när det handlade om så stora summer.
Det är förvånande att ett så etablerat företag som Freys hyrverk funnits sig bekväm med att fortsätta sin verksamhet trots att taxitillståndet drogs in. Hur kan man ens argumentera för att det inte var taxitrafik?
Kanske var det snarare en enkapade ledning som inte förstod allvaret i beslutet.
Det låter som att varje taxi som körde var en kränkning av såväl lagar som allmänhetens tillit.
Den kritik som polisinspektör Mats Klaesson uttryckte verkar rätt välgrundad. Det kan inte enbart vara avtalskunderna som avgör om något är taxitrafik eller inte.
Precis, när det finns klara lagar, borde det inte vara några gråzoner.