Göteborg inför sociala förskoleteam för förebyggande arbete i utsatta områden

I en ny satsning föreslår Göteborgs rödgröna styre att införa särskilda sociala förskoleteam i fyra stadsområden nästa år. Teamen ska bestå av specialutbildade socionomer som ska stötta förskolor i arbetet med barn som kan befinna sig i riskzonen för framtida problem.

Satsningen kommer att omfatta stadsområdena Nordost, Hisingen, Sydväst och Centrum, där särskilt Nordost inkluderar socialt utsatta områden som Angered och Bergsjön. För ändamålet öronmärks 2,7 miljoner kronor i kommunens budget.

Socialdemokraternas ledare i Göteborg, Jonas Attenius, motiverar beslutet delvis som en reaktion på vad han anser vara bristande nationella satsningar på förebyggande arbete i utsatta områden.

”Det är ju bra att det satsas på polis och rättsväsendet men vi måste ju också komma åt rekryteringen. Jag hittar inga pengar i statsbudgeten för det arbetet i våra utsatta områden,” säger Attenius.

Initiativet har sin grund i den handlingsplan som togs fram för tre år sedan med syfte att stoppa nyrekrytering till kriminella gäng och förhindra utvecklingen av parallella samhällen i Göteborg. Attenius hävdar att tidiga insatser redan i förskolan är avgörande.

”Jag har själv stött på under olika besök där pedagoger säger att de redan kan se vilka barn som är i riskzonen för att dras in i farliga sammanhang när de blir äldre,” förklarar han.

Enligt platsannonsen för de nya socionomtjänsterna ska teamen bidra till förbättrade relationer mellan vårdnadshavare och förskola, bland annat genom att motivera föräldrar att ta del av samhällets stödinsatser. De ska även stötta rektorer och pedagoger inför och under svåra samtal med vårdnadshavare.

Från politiskt håll understryks att teamen ska ha särskild kompetens kring barn med normbrytande beteende samt kunna upptäcka och agera på signaler om hedersförtryck. Varje team kommer att bestå av två socionomer.

På frågan om det finns risk att förskolans pedagoger ser de nya teamen som störande inslag utifrån, svarar Attenius att det handlar om olika professioner som ska komplettera varandra.

”Pedagogerna ska syssla med pedagogik. Det här ska ses som ett komplement och avlastning där de kan jobba med sånt som är extra svårt, kanske kopplat till barnets hemförhållanden, att bidra till att barnet faktiskt kommer till förskolan och att agera proaktivt innan man måste ta till en orosanmälan,” säger han.

Liknande satsningar har tidigare genomförts i andra kommuner som Örebro, Vänersborg och Landskrona, men Göteborgs modell med särskilda team i olika stadsområden är mer omfattande.

Göteborg utökar även sina insatser för äldre elever med problematiskt beteende. Den ”akutskola” för högstadieelever som startades för fem år sedan kompletteras nu med ytterligare en skola som placeras i nordöstra Göteborg. Den nya verksamheten kommer att rikta sig specifikt till mellanstadieelever som bedöms störa ordningen i klassrummet och i vissa fall redan är involverade i kriminella aktiviteter.

Satsningen på sociala förskoleteam kommer i en tid när många kommuner brottas med hur man effektivt ska arbeta förebyggande mot kriminalitet och utanförskap. Göteborg har under lång tid haft särskilda utmaningar med segregation och kriminalitet i vissa områden, och de nya insatserna representerar ett försök att ta tag i problemen på ett tidigare stadium i barnens utveckling.

Förhoppningen är att de nya teamen ska kunna identifiera riskfaktorer och sätta in stöd innan problemen växer sig större, både för det enskilda barnet och för samhället i stort.

Dela.

10 kommentarer

Leave A Reply