Regeringen skärper kraven på vinterdäck för tunga fordon efter omfattande trafikstörningar i Skåne förra vintern. Från och med november 2025 kommer tunga fordon behöva använda vinterdäck under en längre period än tidigare – från 10 november till 10 april – oavsett väglag. Beslutet kommer efter att flera instanser har lämnat synpunkter på regeringens tidigare förslag om förändrat regelverk.

– På grund av de omfattande konsekvenserna vid en eventuell olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget. Regeringen anser att perioden då det råder krav på vinterdäck för tunga fordon är för kort och väljer därför att förlänga tiden, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande.

De nuvarande reglerna, som kräver vinterdäck från 1 december till 31 mars, infördes 2013 efter att flera olyckor med tunga fordon hade inträffat trots att fordonen hade godkända mönsterdjup. Den utökade perioden är ett svar på en liknande problematik som uppmärksammats under senare år.

En särskilt allvarlig incident som bidragit till skärpningen var den omfattande trafikolyckan på E22 mellan Linderöd och Ekerödsrasten i Hörby kommun förra vintern. Kaoset började när flera lastbilar förlorade väggreppet i snöhalka, vilket resulterade i ett trafikstopp där uppemot tusen fordon satt fast i ovädret i nästan ett dygn. Denna typ av incidenter har ökat trycket på myndigheterna att se över regelverket för vinterdäck.

Trafiksäkerhet har länge varit en prioriterad fråga i Sverige, och kraven på vinterdäck för tunga fordon anses vara särskilt viktiga eftersom konsekvenserna av olyckor med lastbilar och bussar kan bli mycket allvarliga. När ett tungt fordon tappar kontrollen på vinterväglag påverkas ofta ett stort antal trafikanter, och risken för allvarliga personskador ökar markant.

Beslutet att förlänga vinterdäcksperioden för tunga fordon med över en månad i vardera änden av säsongen återspeglar en ökad medvetenhet om klimatförändringarnas effekter på väglaget. De senaste åren har vinterförhållanden blivit mindre förutsägbara med plötsliga väderomslag även i november och april.

Däremot har regeringen valt att inte införa krav på att tunga fordon måste medföra snökedjor under vinterperioden, något som hade övervägts i det ursprungliga förslaget. Detta beslut har troligen fattats efter avvägningar mellan säkerhetsaspekter och de praktiska och ekonomiska konsekvenser ett sådant krav skulle medföra för transportbranschen.

– Det är viktigt att alla som färdas på våra vägar har däck som är anpassade efter väglaget. Efter att ha vägt in remissinstansernas svar har vi bedömt att det inför den här vintersäsongen inte är läge att justera vinterdäckreglerna för personbilar, säger Andreas Carlson.

Transportbranschen får nu tid att anpassa sig till de nya reglerna, eftersom förändringen träder i kraft först den 1 november 2025. Detta ger åkerier och bussbolag möjlighet att planera för de ökade kostnader som förändringen kan innebära, särskilt för företag som opererar i södra Sverige där vinterdäck tidigare inte behövts under lika lång period.

För trafiksäkerheten i Sverige utgör detta en betydande förändring som förväntas minska risken för allvarliga trafikstörningar orsakade av tunga fordon som fastnar eller blockerar vägar under vinterförhållanden. Beslutet ligger i linje med Sveriges nollvision för trafikolyckor och speglar ambitionen att kontinuerligt förbättra trafiksäkerheten på landets vägar.

Samtidigt kvarstår reglerna för personbilar oförändrade, vilket innebär att lätta fordon fortfarande omfattas av de tidigare vinterdäcksreglerna. Detta beslut har tagits efter noggrant övervägande av remissinstansernas synpunkter, där man uppenbarligen bedömt att förändringarna för personbilar inte är lika akuta som för den tunga trafiken.

Dela.

20 kommentarer

  1. Interesting update on Vinterdäck på lastbilar minst fem månader om året. Curious how the grades will trend next quarter.

  2. Interesting update on Vinterdäck på lastbilar minst fem månader om året. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply