Exklusivt innehåll:

Adem Sarihan frias

Den 19 januari 2023 avlossades flera skott mot en...

Justin Timberlake spelar i Sverige – då blir konserten

Timberlake har spelat i Sverige flera gånger...

EU:s hamnstrategi bör inrikta sig på globala knutpunkter för olaglig handel

Förbi David M. Luna

De åsikter som uttrycks i denna artikel är författarens och representerar inte på något sätt Euronews redaktionella position.

EU:s hamnstrategi föreslår åtgärder för att avlyssna droger och andra olagliga varor vid ankomsten till Europa, men att störa globala svartamarknadshubbar kommer att få mycket större inverkan, skriver David M Luna.

ANNONS

Europas stora hamnar har fungerat som globala handelsportar i årtionden och inlett en tid av oöverträffad rikedom och ekonomisk expansion för kontinenten.

Men tyvärr har dessa gateways också underlättat inflödet av olagliga varor och smuggling – från farliga illegala droger och vapen till förfalskade fordonsdelar, bekämpningsmedel, cigaretter och läkemedel – vilket utgör en enorm utmaning för den allmänna säkerheten för europeiska regeringar och EU i stort. .

När Europeiska kommissionen presenterade sin ambitiösa strategi för att bekämpa narkotikahandel i Europas hamnar, var det ingen överraskning att Rotterdam och Antwerpen identifierades som viktiga vägar för en rad olagliga produkter.

”Brottslingar använder logistiska nav i EU och länder utanför EU för att utföra sina illegala aktiviteter,” varnade Europeiska kommissionens färdplan för att bygga European Ports Alliance.

Under tiden har experter som spårar olagliga handelsmönster vid International Coalition Against Illicit Economies (ICAIE) och strategisk evidensbaserad forskning vid Terrorism, Transatlantic Crime and Corruption Center (TraCCC) nollställt frågan i en ny rapport.

Dess slutsatser lyfter fram minst fyra ”nav för olaglig handel” som fungerar som viktiga globala logistik- och distributionskanaler för illegal handel och relaterad penningtvätt som hjälper till att finansiera större kriminalitet och terrorism.

Fallet med ett fartyg som fraktade två ton kokain

Panama och Förenade Arabemiraten, två av knutpunkterna för olaglig handel som lyfts fram i TraCCC-AITI-rapporten, framstår som två av de mest problematiska ur ett europeiskt perspektiv.

Förvånansvärt nog tar sig nästan 2 miljoner containrar – 58 miljoner ton varor – från Dubais frihandelszoner (FTZ) till EU varje år, med ytterligare 500 000 som kommer från FTZ i Panama. Rotterdam och Antwerpen är de största infarterna och hanterar 30 % av den totala trafiken.

I oktober 2023 beslagtogs MV Matthew, ett fartyg lastat med två ton rent kokain, utanför Irlands kust efter en alleuropeisk operation.

Under Panamas flagga, men med en webbplats registrerad i Dubai, försökte fartyget leverera illegala droger – värderade till nästan 200 miljoner euro, till Europa från Guyana.

Bristen på finansiell reglering i dessa jurisdiktioner, i kombination med bristen på granskning och efterlevnad av lagar i FTZ är det som lockar kriminella entreprenörer och olagliga nätverk att exportera sin kriminalitet.

Endast 2 % av containrarna som anländer till Europa söktes av myndigheter

Frihandelshamnarna i Dubai är utgångspunkten för olagliga cigaretter som smugglats över den så kallade ”Maghreb-rutten”, som förbinder länder i Mellanöstern och nordvästra Afrika med Europa.

Dessa och andra olagliga produkter hittar sin väg genom Nordafrika till Frankrike, Italien och Spanien.

Varje år kommer miljarder cigaretter till Europa via denna väg, och drar in miljarder euro i skatteintäkter från regeringar.

Hur oroväckande det än är rapporterar Europol att bara 2 % av containrarna som anländer till Europas hamnar genomsöks av myndigheter. Detta innebär att endast en bråkdel av de illegala produkter som kommer in i Europa någonsin kan beslagtas.

I detta sammanhang skulle EU:s hamnstrategi gynnas av att ägna särskild uppmärksamhet åt det gränsöverskridande flödet av illegala och förfalskade produkter som anländer till Europa från Dubai, Panama och andra identifierade ”nav” och olagliga rutter som fokuseras i vår TraCCC-AITI-rapport.

Klämmer ner på FTZs nyckel

Medan EU:s hamnstrategi är redo att förbättra det tekniska samarbetet och stärka myndigheternas förmåga att fånga upp illegala transporter, skulle de mest meningsfulla ingreppen på den globala svarta marknaden vara att störa dessa ”nav för olaglig handel” genom att dela underrättelser över gränserna.

Meningsfulla åtgärder för att slå ner på frihandelszoner kommer att ha en mycket större inverkan när det gäller att stoppa illegala och förfalskade produkter från att nå Europa, och stärka den kollektiva säkerheten över globala marknader och försörjningskedjor, inklusive ett effektivt genomförande av OECD:s rekommendation om att motverka illegal handel: Enhancing Öppenhet i frihandelszoner”.

ANNONS

Genom dynamiska offentlig-privata partnerskap måste viktiga marknadsaktörer arbeta tillsammans med Förenade Arabemiraten, Panama och andra länder för att främja renare handel och för att motverka olaglig handel runt om i världen.

David M. Luna är en före detta amerikansk diplomat och verkställande direktör för International Coalition Against Illicit Economies (ICAIE), meddirektör för Anti-Illicit Trade Institute (AITI) vid Terrorism, Transnational Crime and Corruption Center (TraCCC) på George Mason University, och ordförande för verksamheten vid OECD Anti-Illicit Trade Expert Group (AITEG).

På Euronews tror vi att alla åsikter spelar roll. Kontakta oss på view@euronews.com för att skicka pitcher eller bidrag och vara en del av konversationen.

Senast

Adem Sarihan frias

Den 19 januari 2023 avlossades flera skott mot en...

Justin Timberlake spelar i Sverige – då blir konserten

Timberlake har spelat i Sverige flera gånger...

Svensk kross

I det första mötet mellan Sverige och Bosnien-Hercegovina i...

Missa inte

Adem Sarihan frias

Den 19 januari 2023 avlossades flera skott mot en...

Justin Timberlake spelar i Sverige – då blir konserten

Timberlake har spelat i Sverige flera gånger...

Svensk kross

I det första mötet mellan Sverige och Bosnien-Hercegovina i...

Norska kängan: Tackar nej till pengar från Sida

I samband med att Sverige valde att pausa de...

Israel hotar att dra sig ur Eurovision

Enligt det israeliska public service-bolaget KAN handlar låten ”October rain” om sorgen efter terrorgruppen Hamas attack mot Israel den 7 oktober. Man...

Så många som 15 personer saknas fortfarande efter branden i Valencia

Stadens borgmästare gav en uppdatering när räddningstjänsten fortsätter...

Klar för IFK Norrköping

Tim Prica återvänder till allsvenskan efter fyra år utomlands, med spel i danska Aalborg BK och österrikiska WSG Tirol. Den 21-årige anfallaren har skrivit...

Insats vid Säpos lokaler

Det pågår en insats vid Säkerhetspolisens högkvarter i Solna. Polis och räddningstjänst är på plats. – Räddningstjänst är på plats, men vid det här tillfället...

Fjärde gången i Melodifestivalen och storfavorit. Men nu får Dotter kritik för att härma Loreens ”Tattoo”-nummer från i fjol.

När Johanna ”Dotter” Jansson framför sin egenskrivna låt ”It's not easy to write a love song” i Melodifestivalen i Eskilstuna på lördag...

Kriget i Ukraina: Dödligt drönareanfall, USA:s senatsbesök, nya sanktioner mot Iran

De senaste uppdateringarna från kriget i Ukraina. ...