En tvist över kanalen har brutit ut efter en helg av resekaos i hamnen i Dover, där semesterfirare och fraktarbetare satt fast i köer i timmar innan gränskontroller.
Vissa förare sa att de inte kunde röra sig på mer än sex timmar, och fick snabbt slut på snacks och tålamod, eftersom bilder cirkulerade av mil av stillastående fordon på sociala medier.
Brittiska politiker anklagade snabbt Frankrike för reseavbrottet, och utrikesminister Liz Truss – som driver en kampanj för att ersätta premiärminister Boris Johnson – förklarade att det var bristen på fransk personal som var felet.
På lördagen, vid ett kampanjmöte i Kent nära Dover, sa Truss: ”Faktum är att de franska myndigheterna inte har satt tillräckligt många människor vid gränsen.”
”Det här är en situation som har orsakats av brist på resurser vid gränsen, och det är vad de franska myndigheterna måste åtgärda”, sa hon.
Frankrike avvisade påståendena, och transportminister Clement Beaune tog till Twitter för att säga att Storbritanniens politiska beslut låg bakom förra helgens kris.
”Franska myndigheter är beredda att kontrollera våra gränser och underlätta trafiken så mycket som möjligt. Men Frankrike är inte ansvarigt för Brexit”, sa Beaune.
Högerns parlamentsledamot för Calais Pierre-Henri Dumont upprepade denna känsla och skrev på den sociala medieplattformen att förseningarna var en ”efterdyning av Brexit” snarare än ett misslyckande från de franska myndigheterna.
Sedan Storbritannien lämnade EU 2020 har brittiska turister och resenärer mött ökade dokumentkontroller vid gränserna, vilket innebär att processen är långsammare än före övergångsperioden.
Vanligtvis rekommenderas passagerare att anlända mellan 60 och 90 minuter före avgång för att gå igenom kontrollerna. Men förra helgen bad färjebolagen passagerare att komma till Dover minst tre timmar tidigare, med några som fortfarande saknar ombordstigning.
Brexit-ministern och företaget Liz Truss-anhängare Jacob Rees-Mogg lade skulden hårt på fransmännens fötter och sa till The Telegraph att brittiska helgdagar ”saboteras” av Frankrikes ”inkompetens”.
I en bisarr vändning i detta pågående ordkrig anslöt sig kampanjgruppen Led By Donkeys i kön av bilar och lastbilar och spelade upp en video på en stor skärm med brittiska konservativa politiker under Brexitkampanjen 2016.
Rees-Mogg sågs i ett av klippen och lovade ”förseningarna kommer inte att vara i Dover, de kommer att vara i Calais.”
Sedan den lades ut i måndags har videon fått tusentals gilla-markeringar och retweets på grund av den skarpa kontrasten mellan 2016 års Brexit-löften och den svåra situationen på marken i Dover förra helgen.
Sedan i morse har trängseln avtagit, med hamntjänstemän som tillkännager ”normala trafikflöden” igen vid gränsen och ”minimal uppehållstid” för bilar och lastbilar.
Detta kommer efter deras uttalande i morse där de märkte resurserna vid den franska gränsen ”bekväma otillräckliga” trots förväntade höga antal resenärer på väg till Frankrike när sommarsemestern börjar.
Inför den näst mest hektiska sommarperioden nästa helg kommer brittiska och franska myndigheter att behöva arbeta tillsammans för att säkerställa att tillräckliga resurser finns på plats för att begränsa liknande störningar nästa helg.