Nederländska blufföretag lurar konsumenter med falska uppsägningstjänster

Det nederländska företaget Termination Experts, tidigare känt som Bymetis, har hamnat i strålkastarljuset för sina tvivelaktiga affärsmetoder. Företaget erbjuder tjänster för att säga upp prenumerationer, men i verkligheten lurar de konsumenter på pengar genom otydliga avtal och aggressiva inkassometoder. Hundratals svenskar har drabbats och anmälningar till Konsumentverket strömmar in. Både Termination Experts och Bymetis är registrerade i Nederländerna, delar samma affärsmodell och är notoriskt svåra att kontakta. Sajterna dyker ofta upp högst upp i sökresultat när konsumenter söker efter information om hur man säger upp prenumerationer. Många misstar tjänsten för den aktuella tidningens eller företagets egen uppsägningsfunktion och inser inte att de ingår ett avtal med Termination Experts, som tar ut höga avgifter för sin "hjälp".

Metoden går ut på att locka konsumenter att fylla i ett formulär på hemsidan under förevändning att det är företagets officiella uppsägningskanal. Konsumenterna inser ofta inte att de ingår ett avtal med Termination Experts och blir överraskade när de får en faktura på flera hundra kronor. Termination Experts hävdar att de skickar ett mejl och eventuellt ett brev till det aktuella företaget för att säga upp prenumerationen. Många drabbade vittnar dock om att de aldrig använt tjänsten, men ändå fått krav på betalning. Vid varje ny påminnelse ökar dessutom beloppet. Konsumentverket har sedan i somras mottagit över 200 anmälningar mot Termination Experts och uppmanar drabbade att bestrida kraven och absolut inte betala.

Nyligen har hotbilden eskalerat då drabbade konsumenter börjat få inkassokrav från det nederländska inkassobolaget Swift Debt Assist. Detta har skapat ytterligare oro bland de drabbade, men myndigheterna står fast vid sin rekommendation att bestrida kraven och vägra betala, oavsett varifrån de kommer. Trots de aggressiva inkassometoderna finns det i nuläget inga tecken på att Termination Experts eller Swift Debt Assist driver in skulderna via Kronofogden.

Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogdemyndigheten, har undersökt om företagen, inklusive Swift Debt Assist, försöker driva in pengarna via myndigheten. Hittills har inga sådana fall registrerats. Enligt Vuleta drar sig företag med tvivelaktiga metoder ofta för att gå via Kronofogden, då det kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande och de riskerar att granskas. Om ett ärende bestrids hamnar det i tingsrätten, en process som blufföretagen ofta vill undvika. Vuleta betonar att man inte ska vara rädd för Kronofogden. Om man får ett betalningsföreläggande och bestrider det, kommer ingen indrivning att påbörjas innan domstolen har fattat ett beslut.

Vuleta uppmanar även konsumenter att regelbundet logga in på "Mina sidor" hos Kronofogden för att kontrollera om det finns några registrerade krav mot dem. Denna enkla åtgärd kan ge en tidig varning om eventuella bluffakturor eller oseriösa inkassokrav. Det är viktigt att komma ihåg att blufföretag ofta spelar på människors rädsla för myndigheter, men i verkligheten har de sällan någon juridisk grund för sina krav.

Det är uppenbart att Termination Experts och liknande företag utnyttjar konsumenternas okunskap och osäkerhet kring uppsägningsprocesser. Genom att framställa sig som en legitim tjänst lurar de människor att ingå avtal de inte förstår och sedan bombarderas de med aggressiva inkassokrav. Myndigheterna arbetar för att stoppa dessa oseriösa aktörer, men det är viktigt att konsumenterna själva är vaksamma och kritiska till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Att noggrant läsa igenom villkor och kontrollera företagets legitimitet innan man skriver under något är avgörande för att undvika att bli lurad.

Det är också viktigt att sprida information om dessa blufföretag för att skydda andra från att bli offer. Genom att dela information och varna varandra kan vi minska risken för att fler drabbas av dessa oseriösa aktörer. Konsumentverket och Kronofogdemyndigheten är viktiga resurser för att få hjälp och råd om man misstänker att man blivit lurad. Tveka inte att kontakta dem om du har frågor eller behöver anmäla ett företag. Tillsammans kan vi bekämpa dessa oseriösa företag och skydda konsumenter från att bli lurade.

Dela.