I Skärholmen växer missnöjet – hyresgäster kräver åtgärder från Wonnafast

Missnöjet bland hyresgäster i Stockholmsförorterna ökar och riktas nu särskilt mot fastighetsbolaget Wonnafast. Brister i underhåll, svårtillgänglig förvaltning och utdragna reparationer har lett till att Hyresgästföreningen nu kräver hyressänkningar för de drabbade.

– Saker blir aldrig avklarade. Det är svårt att få tag i förvaltningen. Det finns bara några få telefontimmar en dag i veckan, och ofta svarar ingen, säger Gunnar, en hyresgäst i Skärholmen som vill vara anonym.

Gunnar är en av cirka 315 hyresgäster i Wonnafasts hyreshus på Brantholmsgränd i Skärholmen. Han beskriver en vardag där grundläggande fastighetsskötsel upplevs som bristfällig och där hyresgästerna känner sig maktlösa.

– Belysningen i källare saknades länge. Hissar har stått stilla i flera dagar. Det finns hyresgäster här som har rullatorer. De måste bäras ner för trapporna. Det är inte värdigt, säger Gunnar.

Han lyfter även problem med eftersatt utemiljö, slitna entréportar, trasiga staket och en lekplats som trots upprepade påpekanden inte åtgärdas. Dessutom rapporterar han om kvalitetsbrister vid renoveringar, som när nya spisar installerats med felaktiga mått vilket lämnat glipor i köksbänkar.

Hyresgästföreningen bekräftar att problemen är omfattande och systematiska. Cathrine Ripman, förhandlare på Hyresgästföreningen, förklarar att bristerna främst rör utemiljö och löpande förvaltning.

– Vår bild är att det saknas ett systematiskt underhåll och att det underhåll som motiverat tidigare hyreshöjningar inte syns i praktiken. Vi har dokumentation från platsbesök som ligger till grund för yrkandet, säger Ripman.

Situationen hos Wonnafast är inte unik. En ny undersökning från Hyresgästföreningen visar att stockholmarnas nöjdhet med sina hyresvärdar är på rekordlåga nivåer. Endast 56,3 procent av hyresgästerna i regionen anser att hyran motsvarar det de får tillbaka – den lägsta siffran någonsin uppmätt.

– Hyresgästerna betalar mer och får mindre tillbaka. När boendekvaliteten sjunker och den ekonomiska oron växer är det tydligt att pendeln måste svänga tillbaka. Därför kräver vi en hyressänkning i förhandlingarna, säger Jonas Lundborg, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Enligt Hyresgästföreningen har Wonnafast tidigare försökt säga upp förhandlingsordningen, den överenskommelse som gör att hyror förhandlas kollektivt istället för med enskilda hyresgäster. Detta uppfattas som ytterligare ett orosmoment för de boende.

– Förhandlingsordningen är hyresgästernas skydd. Utan den kan en värd vända sig direkt till enskilda och höja hyran ojämnt, förklarar Cathrine Ripman.

Situationen vid Wonnafasts fastigheter speglar en bredare trend i Stockholmsregionen där hyresgäster upplever vad som kallats ”boendekrympflation” – att de får allt mindre värde för sin hyra samtidigt som kostnaderna ökar. Detta sker i en tid då många hushåll redan kämpar med ökade levnadskostnader på flera områden.

För hyresgäster som Gunnar handlar det inte bara om praktiska olägenheter utan också om värdighet och känslan av att bli tagen på allvar av sin hyresvärd. Särskilt allvarligt är när brister i underhåll drabbar äldre och personer med funktionsnedsättningar, som när hissar står stilla under längre perioder.

Wonnafast äger fastigheter i flera delar av Stockholm, men problemen som nu uppmärksammas gäller särskilt hyreshusen i Skärholmen. Trots upprepade försök har Dagens Nyheter inte lyckats nå företaget eller dess ägare för kommentarer kring de påtalade bristerna eller det kommande kravet på hyressänkning.

Hyresförhandlingarna för 2026, där Hyresgästföreningen nu kräver sänkt hyra för Wonnafasts hyresgäster, blir ett viktigt test för hur allvarligt hyresvärdar ser på underhållsskulden och hyresgästernas ökande missnöje i Stockholm.

Dela.

20 kommentarer

  1. Interesting update on Efter hyresgästernas larm – hyresgästföreningen kräver sänkta hyror. Curious how the grades will trend next quarter.

Leave A Reply