Ulrika Kolsrud, ny vd för globala hygien- och hälsobolaget Essity, har tilldelats det prestigefyllda Ruter Dam-priset. Sedan 1 juni 2025 leder hon koncernen med 36 000 anställda och en årlig nettoomsättning på 146 miljarder kronor. Bolaget, som tidigare var en del av SCA fram till 2017, har verksamhet i 150 länder och når dagligen en miljard användare med sina produkter, bland annat genom välkända varumärken som Tork, Libero och Libresse.

– Att vara ledare och koncernchef för ett så stort bolag är ju precis vad Ruter Dam främjar i sitt arbete, säger Ulrika Kolsrud till DN.

Kolsrud har byggt sin karriär inom företaget under tre decennier, där hon arbetat brett med allt från innovation och produktutveckling till sälj och marknadsföring. I juryns motivering framhävs hennes ”strategiska tänkande, mod att våga testa nya vägar och en stark förmåga att inspirera sitt team”.

En avgörande punkt i Kolsruds karriärutveckling var när hon valde att ta steget från en chefsposition inom forskning och utveckling till en ingångsroll inom sälj och marknad.

– Det var en förändring snett nedåt på papperet, men jag tror inte att jag hade varit där jag är i dag om jag inte hade tagit det steget och utvecklats på det sättet, berättar hon.

Ruter Dam, grundat 1987, är ett etablerat chefsutvecklings- och mentorprogram för kvinnliga ledare i Sverige. Priset delades ut första gången 1990 för att uppmärksamma Kerstin Stenbergs utnämning till vd och finansdirektör i PK-banken – något som då beskrevs som ”sensationellt” av organisationen.

Trots framsteg under de senaste decennierna återstår stora utmaningar för jämställdheten på de högsta ledarpositionerna i svenskt näringsliv. Statistik från Ekonomifakta visar att cirka 40 procent av alla chefspositioner i Sverige innehas av kvinnor, men fördelningen varierar kraftigt beroende på nivå.

Särskilt anmärkningsvärt är att endast 11,1 procent av vd-posterna på börsen innehas av kvinnor, enligt Dagens Industri. Denna siffra representerar dessutom en negativ trend, då andelen för två år sedan låg på 12,2 procent. Det sista steget till den högsta ledningspositionen förblir därmed ovanligt för kvinnor att ta.

Kolsruds utnämning bryter mot denna trend, och hon representerar nu en av Sveriges största börsnoterade koncerner med global räckvidd. Essity, med sin omfattande produktportfölj inom hygien- och hälsosektorn, står inför både utmaningar och möjligheter i en föränderlig global marknad med ökande fokus på hållbarhet och resurseffektivitet.

I en tid när efterfrågan på hållbara produkter ökar, kombinerat med ekonomiska utmaningar på flera marknader, kommer Kolsruds ledarskap att prövas i en komplex affärsmiljö. Hygien- och hälsosektorn har upplevt betydande förändringar efter pandemin, med ökad medvetenhet kring hygien och hälsofrågor globalt.

Kolsrud själv betonar att hon personligen inte har upplevt några könsrelaterade barriärer i sin karriärutveckling inom Essity, där jämställdhetsarbetet enligt henne är ”en självklarhet”.

– Men jag förstår ju att det inte ser så ut för alla, utan att vi har kommit olika långt i olika bolag och i olika delar av världen, säger hon.

Med sin bakgrund inom både produktutveckling och kommersiell verksamhet tar Kolsrud över ledningen för Essity i en tid när innovation och anpassningsförmåga blir allt viktigare för att möta framtidens konsumentbehov och hållbarhetskrav.

Ruter Dam-priset till Kolsrud speglar både hennes personliga karriärframgång och den fortsatta strävan efter att öka andelen kvinnor i de högsta ledarpositionerna inom svenskt näringsliv – ett arbete som fortfarande har lång väg kvar till jämställdhet på toppnivå.

Dela.

11 kommentarer

  1. Det är imponerande att Ulrika Kolsrud har lyckats bygga en så lång karriär inom samma företag. Vad tror ni om hennes strategi att hoppa mellan olika roller inom bolaget?

    • Patricia White on

      Framförallt visar det på mod att våga gå försäljning och marknad från forskning, trots att det tycks lägre på papperet.

  2. Det är bra att se att det ges uppmärksamhet åt kvinnliga företagsledare, men jag hoppas att de inte enbart belönas för att de är kvinnor. Rutiner Dam måste värdera ledare efter kvaliteter och resultat, inte kön.

  3. Kolsrud har fått mycket beröm för sin mod, men jag skulle vilja veta konkreta exempel på när hon har tagit beslut som var kontroversiella eller riskfyllda. Vilka initiativ har hon faktiskt drivit?

  4. Jennifer Martin on

    Essity är ett stort bolag, och det är nästintill omöjligt att upprätthålla en miljard användare per dag. Kolsrud får ett enormt ansvar när hon tar över.

  5. Vill någon veta mer om hur Essity utvecklats sedan de separerades från SCA? Den här artikeln tar inte upp några aktuella siffror eller framtida planer.

    • Elijah Jackson on

      En enkel Google-sökning skulle nog ge svaren, men det hade varit intressant att läsa mer om bolagets utveckling.

Leave A Reply