Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 1)

Få företag har väckt så starka känslor, ådragit sig så stora förluster och varit så synonymt med Sverige som Saab Automobile i Trollhättan. För tretton år sedan kapsejsade biltillverkningen i en av Sveriges största konkurser. Ur askan reste sig elbilsbolaget Nevs – National Electric Vehicle Sweden – med visionen att utveckla och bygga elbilar för en ny era. Ett decennium av hopp och besvikelser följde, kantat av ständigt brustna finansieringslöften. I december 2023 nåddes en ny bottenpunkt då de sista tjugo anställda sades upp. Men trots detta mörka moln glimmar en strimma hopp. Den avgående vd:n Nina Selander fortsätter oförtrutet förhandlingar om att sälja två avancerade fordonsprojekt: Emily, en elegant elbil med Saab-inspirerad design och elmotorer i hjulen, och Pons, ett mobilitetsprojekt skräddarsytt för storstäder.

Nevs resa har varit en berg-och-dalbana av storslagna visioner och kraschlandningar. År 2019 köptes Nevs av den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, vars mål var inget mindre än att bli världsledande inom elbilstillverkning. Nevs i Trollhättan skulle vara nyckeln till denna globala dominans. Plötsligt öppnades möjligheternas portar. Nevs investerade och kontrakterade bilrelaterade företag i Europa för svindlande 40 miljarder kronor. Planer smiddes till och med på att förvärva Volvokoncernens och Pehr G Gyllenhammars gamla huvudkontor, det ikoniska "Örnnästet" i Göteborg. Ambitiösa elbilsprojekt som Emily och Pons lanserades med höga förväntningar. Men sagan fick ett abrupt slut när Evergrande 2021 kollapsade under enorma skulder på 300 miljarder dollar, en summa motsvarande 30 årliga svenska försvarsbudgetar. Pengarflödet till Trollhättan sinade och Nevs framtid hängde på en skör tråd.

Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 2)

När HR-chefen Nina Selander tog över vd-posten ett och ett halvt år senare befann sig Nevs i fritt fall. Hennes uppdrag var i princip att genomföra ytterligare personalneddragningar. Men Selander vägrade ge upp. Hon tog sig an utmaningen att sälja projekten Emily och Pons, en strimma hopp i det annars dystra läget. En potentiell köpare dök upp i form av affärsmannen Jihad Mohammad och hans företag EV Electra. Men hoppet förbyttes snart i besvikelse. Mohammad visade sig vara otillförlitlig och bröt löfte efter löfte. Efter ett halvår av tumult avbröts affären. Trots motgångarna fortsatte Selander i det tysta att förhandla med nya intressenter. Under tiden uteblev betalningar från Kina och Nevs tvingades sälja tillgångar för att hålla sig flytande. Men efter ytterligare ett halvår fanns fortfarande inget säljkontrakt. Pengarna började ta slut.

I början av december 2023 fick Nina Selander ett ödesdigert mejl från Evergrandes likvidator i Hong Kong och kinesiska myndigheter. De återstående tjugo anställda måste sägas upp. Tiden hade runnit ut. Beskedet var ett hårt slag för Selander, som trots allt fortfarande klamrade sig fast vid hoppet om en försäljning. Hon medgav att risken för ett definitivt slut var överhängande, men vägrade ge upp. Tillsammans med ett par kollegor fortsatte hon förhandlingarna med en ny intressent, fast besluten att kämpa in i det sista. Deras uppsägningstid på ett år gav dem en sista chans att rädda det som gick att rädda.

Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 3)

Vad är det då egentligen som Nevs försöker sälja? Det handlar inte om färdiga bilar, utan om själva grunden till framtida fordon. Alla tekniska ritningar, immateriella rättigheter, verktyg för att bygga prototyper och de tiotal existerande prototyperna av Emily och Pons utgör kärnan i erbjudandet. Det är ett arv av innovation och utveckling, en potential som ännu inte fått chansen att blomstra. Nevs öde hänger nu på om någon är villig att satsa på denna potential.

Situationen är komplex. Projektledningen för Emily och Pons finns kvar i Saabs och Nevs gamla lokaler i Trollhättan, men i ett separat bolag. Nevs äger fortfarande rättigheterna till projekten, men existerar nu som ett tomt skalbolag, utan anställda och utan verksamhet. Frågan är om någon ser värdet i att ta över dessa projekt och förverkliga visionen om innovativa elbilar och mobilitetslösningar. Kommer någon våga satsa på Saabs arvtagare och ge Nevs en andra chans? Framtiden är oviss, men Nina Selander och hennes team kämpar vidare, drivna av hoppet om att en affär ska bli verklighet.

Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 4)

Nevs historia är en berättelse om högtflygande drömmar som kolliderat med hårda realiteter. Det är en påminnelse om den snabba och föränderliga världen inom bilindustrin, där innovation och finansiering är avgörande för överlevnad. Nevs öde speglar också den globala ekonomins komplexitet och hur företag kan påverkas av händelser långt borta. Evergrandes kollaps i Kina blev en tsunami som svepte bort Nevs finansiella grund, trots att företaget i Trollhättan visade lovande tecken på innovation.

Fallet Nevs är också en historia om uthållighet och envishet. Trots upprepade motgångar har Nina Selander och hennes team vägrat ge upp. De har kämpat mot oddsen, navigerat genom finansiella stormar och ständigt sökt efter nya möjligheter. Deras engagemang vittnar om en stark tro på projekten Emily och Pons, och en vilja att förvalta Saabs arv på bästa möjliga sätt. Det är en kamp mot klockan, där varje dag kan vara den sista. Men så länge det finns en strimma hopp, så länge det finns en potentiell köpare, kommer de att fortsätta kämpa för Nevs överlevnad.

Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 5)

Nevs öde är ännu oskrivet. Kommer de att lyckas sälja projekten Emily och Pons och därmed säkra en framtid för Saabs arvtagare? Eller kommer det här att vara den slutgiltiga spiken i kistan för det en gång så hoppfulla elbilsbolaget? Svaret ligger i händerna på potentiella investerare och den globala marknadens efterfrågan på innovativa elbilar och mobilitetslösningar. Om en affär blir verklighet kan det innebära en nystart för Nevs, en chans att resa sig ur askan och förverkliga visionen om en hållbar och innovativ bilindustri. Det skulle vara en seger för Nina Selander och hennes team, en belöning för deras outtröttliga kamp. Men om ingen köpare dyker upp, kommer Nevs att gå till historien som ännu ett exempel på ett företag som dukade under för ekonomiska och marknadsmässiga krafter.

Saabs arvtagare Nevs – en historia om drömmar, krascher och oviss framtid (Del 6)

Oavsett utgången är Nevs historia en viktig påminnelse om de utmaningar och möjligheter som finns inom den globala bilindustrin. Det är en berättelse om innovation, risktagande, uthållighet och den ständiga kampen för överlevnad. Det är också en berättelse om Saabs arv och de starka känslor som varumärket väcker hos många. Nevs öde är en symbol för den svenska bilindustrins förvandling och de utmaningar som branschen står inför i en tid av elektrifiering och global konkurrens. Det återstår att se om Nevs kommer att bli en framgångssaga eller en tragisk historia om förlorade möjligheter. Men oavsett utgången kommer Nevs resa att vara en viktig del av den svenska bilindustrins historia.

Dela.