Stockholm inför reklamförbud för fossila bränslen samtidigt som flygbolagsfest hålls i Stadshuset

Från och med 2026 kommer reklam för fossila bränslen och fossildrivna produkter att förbjudas i Stockholms kollektivtrafik efter ett beslut fattat av Region Stockholm. Det rödgröna styret i Stockholms stad följer nu efter och utökar förbudet till att gälla alla stadens egna reklamplatser.

I samband med presentationen av stadens budgetförslag för 2026 meddelade miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) att annonser för bensindrivna bilar, flygresor och andra fossildrivna produkter kommer att förbjudas på stadens reklamplatser runt om i huvudstaden.

– När regeringen bromsar klimatomställningen så gasar vi. Fossildrivande reklam kommer att förbjudas, sade Lindhagen under presentationen.

Beskedet har dock fått ökad uppmärksamhet sedan det framkommit att samma dag som förbudet presenterades arrangerade flygbolaget Turkish Airlines en påkostad fest i Stockholms stadshus. Evenemanget, som ägde rum i både Gyllene Salen och Blå hallen, hade enligt lokaltidningen Mitt i och branschtidningen Travel News flera kända gäster, däribland friidrottsstjärnan Armand Duplantis.

Händelsen har väckt skarp kritik från oppositionen. Oppositionsborgarrådet Christoffer Fjellner (M) anser att situationen avslöjar en dubbelmoral hos det styrande rödgröna blocket i Stockholms stad.

– Det är förbannat pinsamt och klantigt, men det visar också med all önskvärd tydlighet på ett hyckleri. Det här handlar om plakatpolitik snarare än klimatpolitik. Det finns ingen stringent tanke och idé. Det är symbolen man vill åt snarare än utsläppsminskningar, säger han.

Fjellner påpekar även en anmärkningsvärd detalj kring budgetpresentationen. Enligt honom brukar sådana pressträffar vanligtvis hållas i Paulirummet, men denna gång flyttades presentationen till Salen Tre kronor eftersom Turkish Airlines behövde Paulirummet för att förbereda sin fest.

Reklamförbudet som nu införs i Stockholm följer en internationell trend där flera städer runt om i världen har börjat begränsa reklam för klimatskadliga produkter och tjänster. Amsterdam, London och flera franska städer har redan infört liknande åtgärder, vilket ses som ett sätt att minska efterfrågan på fossildrivna alternativ och påskynda omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Kritiker till förbudet menar dock att det riskerar att bli ett tandlöst verktyg som främst har symboliskt värde, särskilt när stadens egna verksamheter samtidigt upplåter prestigefyllda lokaler för evenemang arrangerade av flygbolag.

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) har kommenterat situationen i ett skriftligt svar till Dagens Nyheter. Hon förklarar att uthyrningen av Stadshusets lokaler hanteras av stadens tjänstemän enligt nuvarande anvisningar.

”Det är uppenbart att dessa behöver uppdateras. Därför har vi i budget för 2026 som vi presenterade i veckan lagt ett uppdrag om att göra en översyn gällande användningen av Stadshusets lokaler”, skriver Wanngård.

Händelsen belyser utmaningarna som uppstår när städer försöker genomföra klimatpolitiska åtgärder samtidigt som befintliga rutiner och verksamheter fortgår enligt etablerad praxis. Frågan om hur konsekvent klimatpolitiken implementeras i stadens alla verksamhetsområden kommer sannolikt att bli föremål för fortsatt debatt, inte minst inför det kommande valåret.

Reklamförbudet i Stockholm är ett av flera klimatpolitiska initiativ som staden driver fram. Samtidigt som det kan få reella effekter på konsumtionsmönster och attityder, visar kontroversen kring flygbolagsfesten på de praktiska utmaningarna i att skapa sammanhängande klimatpolitik i en stor stadsorganisation.

Dela.

12 kommentarer

  1. Olivia Hernandez on

    Det känns ironiskt att Turkish Airlines höll fest på den väggen som alla annonser växlar för att stödja klimatmålen. En integritetsfråga?

  2. Hur kommer det här påverka de lokala annonsörerna? Företag som säljer fossildrivna produkter måste hitta nya sätt att marknadsföra sig.

  3. Elizabeth Garcia on

    Intressant hur Stockholm väljer att förbjuda reklam för fossila bränslen samtidigt som man firar med flygbolag. Borde det inte vara konsekvent?

  4. Patricia Moore on

    En fest i stadshuset med flygbolag i samma veva som kongen förbjuder deras reklam? Vad sa ordförande från Turkisk Airlines om det?

  5. Jennifer Brown on

    Miljö- och klimatborgarrådet ser att regeringen bromsar, men varför inte arbeta mer med industrin istället för enkelbart reklamförbud?

  6. Är det ens juridiskt hållbart att förbjuda reklam för hela branscher? Nu blir det spännande att se om det kommer någon prövning.

  7. Robert Martinez on

    Det är viktigt med klimatarbete, men man måste också diskutera hur sådana förbud påverkar näringslivet. Finns det bättre sätt att stödja övergången?

    • Absolut, det kan vara känsligt för vissa företag. Lyckligtvis hänger ofta normerna efter när marknaden förändras.

Leave A Reply