I dag införs ett nytt system för elprisreglering i Sverige där priserna kommer att sättas varje kvart i stället för varje timme. Förändringen, som träder i kraft den 1 oktober, förväntas leda till större prissvängningar på elmarknaden och ställer nya krav på både konsumenter och energibolag.
Enligt energiekonomen Claes Hemberg blir tekniska hjälpmedel allt viktigare för konsumenterna i det nya systemet. ”Appen är den som kommer göra så att jag får ett lägre pris,” säger han och syftar på de applikationer som energibolagen nu erbjuder för att hjälpa kunder hålla koll på elprisernas svängningar.
Den nya kvartstariffen är en del av en större förändring inom den europeiska elmarknaden. Syftet är att skapa en mer flexibel och effektiv marknad som kan hantera den ökande andelen förnybar energi i systemet. Vindkraft och solenergi producerar el oregelbundet, vilket kräver ett prissystem som kan reagera snabbare på förändringar i tillgång och efterfrågan.
Svenska kraftnät, som ansvarar för stamnätet i Sverige, har länge förberett sig för övergången. Myndigheten menar att kvartsavräkning är ett nödvändigt steg för att modernisera elnätet och hantera framtidens energibehov.
”Det här är den största förändringen på elmarknaden på många år,” säger Erik Ek, operativ chef på Svenska kraftnät. ”Med kvartspriser får vi en mer exakt prissättning som bättre speglar den verkliga situationen i elsystemet.”
För vanliga hushåll innebär förändringen både utmaningar och möjligheter. De som har rörligt elpris kommer nu att se prisförändringar fyra gånger så ofta som tidigare. Detta kan skapa mer volatilitet, men också möjligheter att spara pengar för den som kan anpassa sin förbrukning.
Energiföretagen Sverige, branschorganisationen för energibolagen, framhåller att förändringen på sikt kommer att gynna konsumenterna genom att skapa incitament för smartare energianvändning.
”Med kvartspriser blir det ännu viktigare att kunna flytta sin elförbrukning till tider med lägre priser,” säger Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen Sverige. ”Detta kommer att driva på utvecklingen av smarta hem och automatiserade lösningar.”
Flera energibolag har redan lanserat nya tjänster för att hjälpa kunderna navigera i det nya systemet. Vattenfall, E.ON och andra stora aktörer erbjuder nu appar där konsumenterna kan följa elpriset i realtid och få rekommendationer om när det är mest ekonomiskt att använda energikrävande apparater.
För hushåll med smarta elmätare och uppkopplade enheter finns möjligheten att automatisera energianvändningen. System som automatiskt styr laddning av elbilar, drift av värmepumpar och andra apparater utifrån aktuellt elpris blir allt vanligare.
”De som har möjlighet att vara flexibla med sin elanvändning kommer att kunna dra nytta av de nya kvartspriserna,” säger Hemberg. ”Men det kräver att man antingen själv håller koll eller använder teknik som gör det åt en.”
Alla experter är dock inte övertygade om att förändringen kommer att leda till lägre priser för konsumenterna. Kritiker menar att systemet kan bli för komplext för vanliga hushåll att hantera och att det främst gynnar stora energiförbrukare som har resurser att optimera sin användning.
Konsumentverket uppmanar elbolagen att vara tydliga i sin kommunikation med kunderna och förklara hur det nya systemet påverkar kostnaden för el.
”Det är viktigt att konsumenterna förstår vad övergången till kvartspriser innebär för just deras elavtal och förbrukningsmönster,” säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.
Övergången till kvartsvisa elpriser är en del av EU:s strävan att harmonisera de europeiska energimarknaderna. Liknande system har redan införts i flera andra europeiska länder med positiva resultat för både stabilitet i elnätet och prisbildning.
När systemet nu rullas ut i Sverige kommer både experter och konsumenter att noga följa utvecklingen av elpriserna under de kommande månaderna, särskilt inför den stundande vintersäsongen då elförbrukningen traditionellt ökar kraftigt.
17 kommentarer
Så snart vi får lägre elpriser, är det väl värt att ställa om sitt leverantör. Men manusapparna låter inte som något jag vill ha.
Det här är ett viktigt steg för att effektivisera användningen av förnybar energi. Kartpriser kan bli mer dynamiska, men det kräver bättre tekniska verktyg.
Precis, jag hoppas att energibolagen levererar lättanvända appar för att kunderna ska kunna ta del av fördelarna.
Med tanke på de snabba prissvängningarna blir det viktigt att moderna energilösningar införs. Hur hanterar energibolagen de som inte har tillgång till smartphone eller internet?
Det är ett viktigt perspektiv. Mycket välbehövda funktioner för ursignaler som inte kan följa med teknologins utveckling så fort.
Det här ser ut att bli en intressant förändring. Hoppas att vi får möjlighet att lära oss mer om hur det kommer att påverka elbilarnas laddning.
Ja, borde vara spännande att följa! Specialt för elbilssjuka. 🙂
Kvartsprisjourer kan vara bra, men jag fruktar att det kommer att leda till mer stress och oro hos konsumenter som redan känner sig överväldigade av tekniska nyheter.
Det är ett sant ord. Ibland känns det som vi får för många beslut att ta på en gång.
Det låter som om energibolagen kommer att få en ny utmaning på händerna. Kan någon känna sig motvillig att lita på att apparna verkligen sparar pengar på lång sikt?
Det är en risk, men om systemet ärs! ett lyckat så borde det vara värdefullt för både företag och privatpersoner.
Jag tycker att det är bra att Svenska kraftnät har förberett sig. Men hur fungerar det i praktiken för dem som inte har tillgång till smartphone eller internet?
En ny typ av kvartstariff? Jag är skeptisk till hur väl det här kommer att fungera med alla tekniska hjälpmedel. Förhoppningsvis kommer det inte att bli för krångligt förPrivattåget.
Det är ju faktiskt viktigt att det blir enkelt att förstå för alla, inte bara experterna.
Det här låter som en stor förändring för elmarknaden. Jag undrar hur många konsumenter som faktiskt kommer att använda sig av dessa appar för att själv styra sin förbrukning?
Jag tror att många kommer att behöva hjälp med tekniken, så énergbolagen får jobba på det.
Det beror nog på hur enkelt det blir för vanliga hushåll. Om det tar för mycket tid och kraft kanske många väljer att låta det gå som det gör.