Efter 15 år närmar sig ”Solsidan” sitt slut

Det började 2010 som en småskalig serie och har sedan dess vuxit till ett av Sveriges mest folkkära TV-fenomen. När produktionsbolaget FLX och Felix Herngren skapade ”Solsidan” byggde de på två grundstenar: igenkänning och produktplacering. Nu, efter nästan 15 år, närmar sig serien sitt definitiva slut med säsong 10.

Den nionde säsongen har premiär den 1 oktober på TV4 Play och den 15 oktober på TV4. När den tionde och avslutande säsongen sänds under våren kommer ”Solsidan” att ha producerat exakt 100 avsnitt med exkursioner genom den välbärgade enklaven sydost om Stockholms innerstad.

Seriens framgångsrecept ligger i dess förmåga att fånga hela familjens uppmärksamhet genom igenkänningsfaktor, trots att den skildrar en miljö få av oss har tillträde till. Alex (Felix Herngren) och Anna (Mia Skäringer) fungerade initialt som tittarnas väg in i den besuttna världen. Han som en jagsvag tandläkare med anor i området och hon som en skådespelare med höga ambitioner men låg inkomst.

Det som verkligen särskiljer ”Solsidan” från liknande serier är dess milda behandling av överklassen. Rollfigurerna framställs visserligen som småkorkade och statusfixerade, men samtidigt som älskvärda och ömkligt mänskliga. Inte minst gäller detta Henrik Dorsins karaktär Ove Sundberg, som från början var tänkt som en bifigur men som blev så populär att han spelade en avgörande roll för seriens fortsatta framgång.

Manusförfattarna utnyttjar skickligt vår rädsla för att göra bort oss och skapar situationer där normbrott begås på episk nivå. Som när Fredde (Johan Rheborg) tror att han har cancer i baken och visar upp närbilder på sitt anus för en läkare på ett cocktailparty.

Trots att ”Solsidan” vid första anblick kan tyckas utspela sig i en tidlös bubbla, speglar serien subtilt samhällsförändringar och trender under de 15 år den producerats. Det kan handla om allt från vårt förhållande till alkohol, tatueringar, metoo-rörelsen, pronomen och ”cancellering” till kärnvapenhot efter Rysslands invasion av Ukraina.

Produktplaceringen i serien har varit omfattande och nyskapande. När ”Solsidan” startade 2010 hade en ny lagstiftning just gjort det lättare att använda delvis dold marknadsföring i TV-produktioner. Felix Herngren har själv förklarat att produkterna ingår i seriens igenkänningsfaktor – att vi lever i ett konsumentsamhälle där specifika varumärken spelar stor roll i människors identitetsskapande.

Seriens popularitet ledde till att den fortsatte långt efter de ursprungligen planerade fem säsongerna. Framgången med långfilmen 2017 gav producenterna ”blodad plånbok” och förlängde seriens livslängd ytterligare några år.

Nu, efter nästan 15 år, går ”Solsidan” mot sitt slut. Serien har under sin livstid vunnit flera utmärkelser, bland annat på Kristallengalan 2010 där den utsågs till årets humorprogram och årets program. Året därpå tilldelades den återigen priset för årets humorprogram.

Med sina 100 avsnitt har ”Solsidan” cementerat sin plats i svensk TV-historia som en av de mest framgångsrika och långlivade komediserierna någonsin.

Dela.

14 kommentarer

  1. Serien porträtterar väl den svenska stoltheten kombinerad med besatthet för materiella prylar. Känner ni igen dig i något?

  2. Solsidan har verkligen banat väg för hur vi ser på överklassen på skärmen. Skämt om segways och statusprylar känns så pass tidlöst.

Leave A Reply