Stockholms tunnelbana firar 75 år med festligheter i underjorden

För 75:e året i rad öppnas tunnelbanedörrarna i Stockholm. En festlig stämning råder när ett speciellt tåg rullar fram på den gröna linjen. Med sig på resan har tåget både musiker och personal från Spårvagnsmuseet, klädda i tidsenliga blå uniformer.

– Många säger grattis till oss. Men då säger jag grattis tillbaka. Det här är alla stockholmares transportmedel, säger Camilla Palmberg Rödin, intendent på Spårvagnsmuseet, medan den rödklädda orkestern Storstan Street Brass spelar i bakgrunden.

Tåget har utgått från Farsta strand och överallt ser man förvånade och glada ansikten. Resenärerna bjuds på kaffe och många passar på att fotografera det ovanliga firandet. För vissa är det en oväntad överraskning medan andra har väntat på just detta speciella jubileumståg.

Tunnelbanan är inte bara ett transportmedel – den är en symbol för hur Stockholm har vuxit och utvecklats under decennierna. Den 1 oktober 1950 invigdes tunnelbanans gröna linje. Den röda linjen tillkom 1964, och idag består hela tunnelbanesystemet av 100 stationer som binder samman staden.

– Ingen tunnelbana, inga förorter. Och utan förorter ingen tunnelbana. Det är väldigt mycket Stockholm för mig och hur Stockholm har vuxit. Som ett blodomlopp, säger Jens Berndal, kassör på Spårvagnsmuseets vänner, som också deltar i festligheterna.

Men historien om Stockholms tunnelbana är faktiskt ännu äldre än 75 år. Redan 1933 fanns ett slags tunnelbanesystem – en sträcka genom Södertunneln med tre hållplatser: Slussen, Södra bantorget och Ringvägen.

– Så 75 år, är det säkert? Det fanns något som kallades tunnelbana redan då. Men om vi ska räkna med det som är tunnelbana i dag, där vi tar el nedifrån och inte via ledningar ovanifrån, stämmer det, förklarar Camilla Palmberg Rödin.

För Camilla är tunnelbanan ett fascinerande tidsdokument som speglar samhällets utveckling.

– Jag tycker om hur den har påverkat den vanliga människan. Det som händer i livet i staden har även alltid krypt ner i tunnelbanan, säger hon och nämner klotterkulturen på 1980-talet som exempel.

– När jag var barn och klev in i en tunnelbanevagn fick jag alltid känna om det var torrt på sätet eller om det var klotter. Det behöver man ju inte tänka på i dag. Det är ganska spännande.

Caroline Frost, en av resenärerna som kliver av vid Rådmansgatan, uttrycker sin kärlek till tunnelbanan:

– Tunnelbanan är ett fantastiskt sätt att ta sig runt på. Det är en så öppen plats för alla.

Tunnelbanesystemet fortsätter att växa. En helt ny gul linje planeras från Fridhemsplan till Älvsjö, och nya stationer byggs vid Hagastaden och Odenplan där linjen kommer att kopplas ihop med den befintliga gröna linjen.

Samtidigt förlängs blå linjen i två riktningar. Mot nordväst byggs en sträcka från Akalla till Barkarby med två nya stationer: Barkarbystaden och Barkarby. Trafikstarten för denna förlängning är planerad till 2026.

Blå linjen förlängs också från Kungsträdgården via Södermalm till Nacka och Söderort. På Södermalm byggs stationerna Sofia och Hammarby kanal, medan Nacka får tre nya stationer: Sickla, Järla och Nacka. Dessutom byggs stationen Slakthusområdet för en förgrening mot Söderort, där blå linjen kopplas ihop med Hagsätragrenen. Trafikstart för denna sträckning beräknas till 2030.

Resenären Hektor Thomaeu ser redan fram emot tunnelbanans framtida utveckling:

– Det ska bli häftigt att se vad som öppnas. Jag vill gärna åka förbi och titta på de nya stationerna som ska öppna snart, säger han.

Efter 75 år fortsätter tunnelbanan att vara Stockholms livlina – ett blodomlopp som förbinder staden och dess invånare, och som ständigt utvecklas för att möta framtidens behov.

Dela.

16 kommentarer

  1. Elizabeth Jackson on

    Att höra om det speciella jubileumståget är fascinerande. Klockrent att många fotograferade den här dagen!

  2. Elijah Jackson on

    75 år av tunnelbana är verkligen en milstolpe! Hoppas att det här jubileumet får fler att reflektera över dess betydelse för Stockholm.

Leave A Reply

Exit mobile version