Den 1 januari 2025 infördes nya EU-regler för dubbdäck som syftar till att minska vägslitaget. Regleringen innebär strängare gränsvärden för tillåtet slitage, och kommer att implementeras stegvis på den svenska marknaden.

Under en tvåårig övergångsperiod gäller de nya reglerna endast för dubbdäckmodeller som lanserats efter 1 januari 2025. Däck som tillverkats före detta datum följer fortfarande det äldre regelverket. Från 1 januari 2027 kommer de skärpta reglerna att omfatta alla dubbdäck som säljs inom EU.

Däcktillverkarna har hittills varit avvaktande med att lansera nya modeller enligt de nya reglerna. Branschen befarar att däck som konstruerats för att klara de striktare slitagebestämmelserna kommer att prestera betydligt sämre på is. Ingen vill vara först med att lansera ett däck som riskerar att jämföras negativt med befintliga modeller.

En nyhet är att alla dubbdäck tillverkade från 1 januari 2025 måste bära en särskild märkning som visar att de har klarat ett vägslitagetest.

I det senaste vinterdäckstestet utvärderades totalt 20 olika däck – åtta dubbdäcksmodeller, sex nordiska dubbfria och sex mellaneuropeiska dubbfria. Samtliga testade däck tillverkades före 1 januari 2025 och följer därmed de äldre reglerna.

Trenderna på den svenska marknaden visar att andelen dubbfria däck ökar, men dubbdäck står fortfarande för mer än hälften av alla sålda vinterdäck. De nya reglerna kommer därför att få betydande konsekvenser för den svenska däckmarknaden.

Nordiska dubbfria däck är mest populära bland de odubbade alternativen i Sverige. De är primärt utvecklade för vårt klimat med acceptabelt grepp på is och snö, men presterar sämre på våta vägar och i slaskförhållanden. Mellaneuropeiska dubbfria däck har däremot sina styrkor på våta, slaskiga och torra vägar, men har sämre egenskaper på is och snö.

I årets test kunde det nordiska dubbfria däcket Continental ContiVikingContact 8 ta hem totalsegern. Det visade utmärkta prestanda på snö, mycket bra grepp på is och samtidigt hög komfort på barmark. Tillsammans med Goodyear UltraGrip Ice 3, som kom på andraplats, har det också lägst rullmotstånd i testet, vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning.

Trots framstegen bland de nordiska dubbfria däcken har de dubbade alternativen fortfarande ett tydligt övertag när det gäller isprestanda. Nokian Hakkapeliitta 10 erbjuder enligt testet överlägset grepp på is jämfört med de flesta andra däck. För bilister i norra Sverige som mestadels kör på is- och snövägar är dubbdäck fortfarande det självklara valet.

Experterna påpekar dock att dubbdäcks prestanda försämras snabbt om de primärt används på våta och torra vägar. Dubbarna slits då i onödan, vilket leder till att isgreppet försämras långt innan däckets mönsterdjup är utslitet.

De olika däcktyperna har alla sina specifika användningsområden på den svenska marknaden. Som konsument är det viktigt att göra ett medvetet val baserat på de faktiska vinterförhållandena där man kör mest. Kör man huvudsakligen på vägar med god snöröjning och mestadels vått underlag, eller är det främst is- och snövägar? Däck bör också förvaras svalt och mörkt när de inte används för att bevara greppegenskaperna från en säsong till nästa.

För bilister som kör begränsade sträckor, mestadels på landsbygden med ofta oplogade och osandade vägar, rekommenderas dubbdäck. För dem som främst kör i tätorter där det nästan alltid är barmark eller slask passar de bästa mellaneuropeiska däcken, eventuellt nordiska dubbfria. För längre sträckor på större vägar med mestadels barmark är de bästa mellaneuropeiska dubbfria däcken att föredra.

En intressant observation är att även för den som åker till fjällen enstaka gånger kan snökedjor vara ett bättre alternativ än dubbdäck för att säkra framkomligheten under de mest krävande förhållandena.

Dela.

13 kommentarer

  1. Patricia Rodriguez on

    Det låter som att däcktillverkarna nog får gå på övertygelse ett tag för att övertyga köpare om de nya däcken.

    • Precis, tror att det behöver testas ordentligt först. Ingen vill köpa ett däck som bara håller scenario Täby kommun.

  2. Patricia Thomas on

    Vägtrafik och klimat påverkar nästan allt, från trafikplanering till reningsverksanläggningar. Återgår ofta till det ämne, eftersom det är så mångfaccetterat.

  3. En tvåårig övergångsperiod verkar rimlig, det ger tillverkare tid att anpassa sig. Hoppas att resultatet blir bra för både vägar och bilister.

  4. Elizabeth Brown on

    Intressant att nya EU-regler för dubbdäck kan påverka prestandan på is. Hoppas det blir framsteg inom däckteknik för att minska skador på vägar.

  5. Det känns som om däcktillverkarna är i en svår situation. Vill inte vara de första att släppa nya modeller, men samtidigt vill de inte bli efter i utvecklingen.

  6. William Rodriguez on

    Vägslitage är ett viktigt ämne, men jag oroar mig för hur dessa nya regler kommer att påverka säkerheten på isign länders vintervägar.

  7. Höra hur de testade dubbdäcken ut på isen under den kommande vintern kommer att vara spännande. Hoppas de nya reglern inte resulterar i sämre grepp under de svåraste förhållande.

  8. Liam Rodriguez on

    Ska det verkligen vara en ny märkning för dubbdäck redan nästa år? Känns lite ovant, hoppas det inte blir för komplicerat.

Leave A Reply