AI-skådespelare skapar kontrovers inom filmindustrin
En ny AI-genererad skådespelare kallad Norwood har skapat debatt inom den internationella filmbranschen efter att ha presenterats vid filmfestivalen i Zürich. Skaparen, den nederländska filmmakaren Eline Van der Velden, har beskrivit sin digitala skapelse som ”nästa Scarlett Johansson” och till och med skapat ett Instagram-konto med bilder från fiktiva provfilmningar för att etablera karaktären.
Men reaktionerna från den amerikanska film- och underhållningsfacket Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists (Sag-Aftra) har varit kraftigt negativa. I ett skarpt formulerat uttalande betonar facket att Norwood inte kan betraktas som en skådespelare.
”Den har ingen livserfarenhet att hämta från, inga känslor, och att döma av vad vi hittills sett är publiken inte intresserad av att titta på datorgenererat innehåll som saknar koppling till mänskliga erfarenheter”, skriver Sag-Aftra i sitt uttalande.
Facket påminner även filmstudior om att användning av Norwood riskerar att bryta mot de avtal som slöts efter den omfattande strejken inom branschen 2023. Den strejken, som lamslog Hollywood under flera månader, handlade delvis om just frågor kring AI och skydd för skådespelares digitala avbildningar.
Skådespelerskan Natasha Lyonne har gått ett steg längre och uppmanat till bojkott av filmstudior som överväger att använda Tilly Norwood i sina produktioner. Lyonne, känd från produktioner som ”Russian Doll” och ”Orange Is the New Black”, representerar en växande oro bland etablerade skådespelare över att AI-genererade karaktärer kan komma att ersätta mänskliga insatser.
Debatten kring Norwood belyser de större etiska och ekonomiska frågor som AI-teknologin skapar inom kreativa branscher. Filmindustrin har under flera år brottats med frågor om digital manipulation, från mindre justeringar till fullständiga digitala återupplivningar av avlidna skådespelare.
Van der Velden har dock försvarat sitt projekt och menar att Norwood inte ska ses som en ersättning för mänskliga skådespelare utan som ”ett kreativt verk – ett konstverk”. Detta argument har dock inte övertygat kritikerna, som ser projektet som ett direkt hot mot skådespelaryrkets framtid.
BBC rapporterar om kontroversen men uppger att de inte lyckats få kontakt med Van der Velden för ytterligare kommentarer. Avsaknaden av dialog mellan skaparen och kritikerna verkar bara ha förstärkt spänningarna kring projektet.
Inom branschen väcker Norwood frågor om upphovsrätt, konstnärlig integritet och framtiden för kreativt arbete. Medan vissa ser AI som ett verktyg som kan utöka kreativa möjligheter, ser andra det som ett existentiellt hot mot konstnärliga yrken.
Norwoods framträdande vid Zürichfestivalen kommer vid en tidpunkt då filmbranschen fortfarande återhämtar sig från pandemin och de omfattande strejkerna. Med redan ansträngda ekonomiska förhållanden ser många skådespelare och fackföreningar utvecklingen av AI-skådespelare som ytterligare en utmaning i en redan pressad bransch.
För producenter kan AI-skådespelare erbjuda ekonomiska fördelar – inga lönekrav, inga schemaläggningsproblem och inga divalater. Men kritiker menar att dessa fördelar kommer på bekostnad av det som gör film och TV så kraftfullt – den mänskliga faktorn.
Medan tekniken för AI-genererade skådespelare fortsätter att utvecklas, kommer debatten kring deras plats inom filmindustrin sannolikt att intensifieras. För tillfället verkar dock branschens etablerade aktörer vara fast beslutna att försvara mänskliga skådespelares position mot digitala ersättare som Norwood.
10 kommentarer
En AI kan aldrig fånga upp äkta känslor. Det är det som gör filmkonsten så unikt.
Det verkar som att SAG-AFTRA har starka argument mot AI-skådespelare. Är det verkligen något publiken vill se?
Jag är nyfiken på hur filmer med AI-karaktärer kommer utvecklas. Kommer det att bli populärt eller bara en övergångsfas?
Det är viktigt att ha en diskussion om den här utvecklingen, men fortfarande lite för tidigt att dra några slutsatser.
Det är intressant att se hur AI tar över rollerna. Frågar mig bara vad som händer med skådespelerfacken längre fram.
Det här med Tilly Norwood är väl förmodligen bara en experimentell sak? Det låter som en temporär företeelse.
Jag tycker inte att en AI kan ersätta en riktig skådespelare. Det handlar om mer än bara teknik.
Det är ju också konstigt att man skulle presentera en AI som framtidens stjärna.
Men det kan ju också vara en ny möjlighet för berättandet?
Att använda AI på detta sätt verkar bryta mot de nya avtalen. Hoppas studiona tittar efter sig.