Svenska försvaret moderniserar flygflottan med brasilianska transportplan

I början av nästa vecka tar Sverige ett betydande steg i försvarsmoderniseringen när avtalet om fyra nya taktiska transportplan av modellen Embraer C-390 skrivs under. Miljardaffären med det brasilianska företaget Embraer representerar en viktig uppgradering av försvarets transportkapacitet, med leverans förväntad inom två till tre år enligt försvarsminister Pål Jonson.

”Hercules är gamla flygplan och med C-390 får vi en mycket modernare och mer digital lösning. Det här är ett av världens mest kapabla transportflygplan,” säger Jonson i ett uttalande om anskaffningen.

De nya transportplanen kommer att ersätta den åldrande flottan av Hercules-plan som länge utgjort ryggraden i Sveriges militära lufttransportkapacitet. Investeringen ses som en del av den pågående satsningen på att stärka det svenska försvaret i en tid av ökad osäkerhet i omvärlden.

Affären har dock inte varit fri från kontroverser. Kritiker har hävdat att valet av Embraer C-390 inte enbart handlar om flygplanets tekniska meriter utan även om handelspolitiska överväganden. Bakgrunden är den omfattande affären från 2015 då Brasilien köpte 36 svenska Gripen-plan för närmare 40 miljarder kronor – den största enskilda svenska försvarsexporten någonsin.

Martin Lundmark, forskare vid Försvarshögskolan, bekräftar att det finns ett samband mellan affärerna: ”Att Sverige köper transportflygplan från Embraer bäddar för att Brasilien verkligen köper fler Gripen. Det finns ett samband här där Sveriges val kommer att påverka Brasiliens val, men det behöver inte betyda att de här transportplanen inte är de bästa för svenska Försvarsmakten.”

Ytterligare kritik har riktats mot det faktum att C-390 ännu inte har en bred internationell kundbas jämfört med mer etablerade modeller som amerikanska C-130 Hercules. Försvarsminister Jonson avfärdar dock denna kritik bestämt.

”Det stämmer inte, det här är en mycket modern och kapabel plattform och den har givetvis testats via FMV och Försvarsmakten och den lever upp till de krav som krävs,” säger han och tillägger: ”Det finns skäl till att den här plattformen tar väldigt stor mark och att allt fler länder väljer den.”

Portugal är ett av de länder som redan använder C-390, och deras erfarenheter tycks stödja det svenska beslutet. Skvadronchefen Miguel Pousa i portugisiska flygvapnet framhäver planets mångsidighet och effektivitet. Portugal har enligt honom använt flygplanet för att transportera allt från Blackhawk-helikoptrar till Himars-artilleri och stridsfordon.

”Det här planet är något helt annat än C-130 (Hercules). En operation som med C-130 hade krävt två dygn och två flygplan, kan vi nu göra på en dag med ett flygplan, på grund av snabbheten och lastkapaciteten,” berättar Pousa.

C-390, som ibland även kallas KC-390 i tankerversionen, representerar en ny generation av medeltunga transportflygplan. Med en maximal lastkapacitet på cirka 26 ton och en räckvidd på över 5 700 kilometer erbjuder planet betydligt bättre prestanda än den äldre Hercules-flottan. Flygplanet kan även utrustas för lufttankning, taktisk transport, sjuktransport och brandbekämpning.

Affären väntas stärka de redan goda relationerna mellan Sverige och Brasilien inom försvars- och flygindustrin. För Embraer, Brasiliens största flygplanstillverkare, är ordern från Sverige ett viktigt erkännande på den internationella marknaden, där de konkurrerar med giganter som amerikanska Lockheed Martin.

För det svenska försvaret kommer införandet av C-390 att innebära en påtaglig förbättring av förmågan att snabbt förflytta trupper, materiel och förnödenheter – en kapacitet som blivit allt viktigare i dagens säkerhetspolitiska läge och för Sveriges fördjupade internationella försvarssamarbeten, inte minst inom ramen för det kommande NATO-medlemskapet.

Dela.

14 kommentarer

  1. Det är synd att Hercules-planen skrotas. De har ju tjänat landet väl i många år. Men visst är det så att moderniseringen inte kan vänta.

  2. Jennifer White on

    Det är intressant att Brasilien och Sverige har en så pass nära samarbete inom försvarsindustrin. Kanske kommer det här affären att öppna upp nya dörrar för samarbeten.

    • Jennifer Johnson on

      Det är helt klart något att hålla koll på. Politiskt samarbete och försvarsaffärer går ofta hand i hand.

  3. Två till tre år i väntan på leverans känns som en lång tid. Hoppas att försvaret klarar sig fram till dess.

  4. Patricia Taylor on

    Norra Sverige har stora mineraltillgångar och försvaret får nu ett mer effektivt sätt att transportera personal och material dit. Bra investering, tycker jag.

  5. Ingen stor förvåning att Sverige väljer Embraer – de har bra rykte inom taktisk transport. Men hur ser den faktiska leveranskapaciteten ut i jämförelse med tidigare modeller?

  6. Patricia Davis on

    En av världens mest kapabla transportplan? Det låter som en stark påstående. Har någon haft möjlighet att testa dem i verkliga förhållanden?

  7. Vad som förvårar mig är att kritiker gör sig onytta med att ifrågasätta handelspolitikens roll. Modernisering av försvaret handlar om säkerhet, inte om ekonomi.

    • Det är ändå viktigt att ställa frågor. Handelspolitik kan påverka säkerhetsbeslut, även om det inte alltid är avsiktligt.

  8. Det här är en välbehövlig uppgradering av försvarets transportflyg. Hercules-planen har tjänat sitt, och det är bra att vi går vidare med modernare lösningar.

  9. Jag undrar hur många av de nya planen som kommer att placeras längs med svenskt mer begränsade försvarsgränser.

Leave A Reply