Den italienska regissören Bernardo Bertolucci, som gick bort för sju år sedan, efterlämnade ett mäktigt filmiskt arv där politik och erotik ofta vävdes samman. Han räknas som en briljant uttolkare av Italiens historia genom verk som ”Fascisten” (1970) och det episka mästerverket ”1900” från 1976.
Bland Bertoluccis mest kontroversiella filmer står ”Sista tangon i Paris” i särställning. Filmen, som sexchockade 1970-talets biografpublik, skildrar en klaustrofobisk relation mellan en medelålders amerikan i sorg (Marlon Brando) och en ung fransyska (Maria Schneider) som möts i en tom Parislägenhet för ett sadomasochistiskt förhållande. Filmens explicita sexscener var så uppseendeväckande att Bertolucci ställdes inför rätta i Italien för brott mot sedlighetslagarna.
Under senare år har ”Sista tangon i Paris” kommit att granskas i nytt ljus. Det har framkommit att den då tonåriga och oerfarna Maria Schneider utsattes för övergrepp under inspelningen – allt i konstens namn. Detta faktum ger en särskild laddning åt den aktuella filmen ”Sanningen om Maria”, som når biograferna under ett år präglat av flera rättsprocesser kring sexuella övergrepp inom den franska filmbranschen, däribland anklagelserna mot den välkände skådespelaren Gérard Depardieu.
”Sanningen om Maria”, regisserad av Jessica Palud med Matt Dillon och Annamaria Vartolomei i huvudrollerna, baseras på verkliga händelser och skildrar hur Schneiders drömroll förvandlades till en mardröm. Filmen tar plats på DN:s kritikerlista som nummer tre bland aktuella filmrekommendationer.
Överst på listan hittar vi Paul Thomas Andersons actiondrama ”One battle after another” med Leonardo DiCaprio och Teyana Taylor, beskriven som ”en mästerlig, yvig och subversiv politisk skröna på amerikansk mark som manar till revolution och sätter sin tilltro till de unga.”
På andra plats kommer Joachim Triers ”Sentimental value” med Renate Reinsve och Stellan Skarsgård, ett ”fascinerande och finstämt försoningsdrama” från regissören bakom ”Världens värsta människa”. Filmen utforskar komplicerade familjerelationer med sedvanlig känslighet.
Fjärdeplatsen upptas av den franska thrillern ”Misericordia” av Alain Guiraudie, som beskrivs som ”ett originellt, höstigt morddrama i en by med många hemligheter och lögner.” Filmen är ytterligare ett bevis på regissörens rykte som en av Frankrikes mest särpräglade filmskapare.
Dokumentären ”Nunnan. 25 år i kloster” intar femteplatsen. Filmen återvänder till västgötska Marta som levt ett kvarts sekel inom Karmelitorden i Sveriges strängaste kloster. Filmen är en uppföljning gjord nästan 20 år efter den första dokumentären om samma person.
Sjätteplatsen går till Stephen King-filmatiseringen ”The life of Chuck” med Tom Hiddleston i huvudrollen. Regissören Mike Flanagan levererar en ”färgstark cocktail av mystik och dystopi med ett stänk humor.”
På sjunde plats finner vi ”Downton Abbey. The grande finale”, där det älskade slottets herrskap och tjänstefolk tar farväl efter femton framgångsrika år. Filmen prisas för sitt vackra mode och förstklassiga skådespeleri.
Dokumentären ”Filmen om Siw” placerar sig på åttonde plats och lyfter fram artisten Siw Malmkvist genom hennes egna smalfilmer. Bland medverkande finns även ABBA-legendaren Benny Andersson.
Nionde platsen tillfaller skräckfilmen ”Weapons” av Zach Cregger med Julia Garner och Josh Brolin, en ”barock och besynnerlig rysare” från regissören till succén ”Barbarian”.
Listan avrundas med thrillern ”Relay” där Riz Ahmed och Lily James navigerar en värld av visselblåsare och företagsskurkar i en ”lågintensiv pulshöjare” med kontantkortstelefoner och kodord.
För filmintresserade erbjuder DN dessutom en Facebook-grupp kallad ”Snacka om film och serier!” där medlemmar kan dela sina filmupplevelser, delta i omröstningar och få tips från tidningens kritiker.
Listan är sammanställd utifrån recensioner av DN:s filmkritiker Helena Lindblad, Eva af Geijerstam, Kerstin Gezelius, Sebastian Lindvall, Fredrik Sahlin, Wanda Bendjelloul och Mårten Blomkvist.