Budbee-förare pressas att leverera snabbt, ofta på bekostnad av arbetsvillkor och lön. Enligt förare som SVT talat med innebär ett arbetspass en ständig kamp mot klockan. Appen Instabee Courier, som används för att schemalägga och spåra leveranser, ger förarna en beräknad tid för varje rutt. För att klara dessa tider tvingas förarna ofta köra för fort och stressa med leveranserna, då lönen upphör när den stipulerade tiden gått ut. Detta trots att paketen fortfarande måste levereras för att undvika varningar och en sänkt “driver level”, ett lönetillägg som baseras på effektivitet. En före detta Budbee-förare, ”Joakim”, vittnar om att han levererade mellan 70 och 110 paket till upp till 90 adresser per dag och ofta inte fick betalt för övertid. Enligt Budbee skulle övertid vara en morot för snabbhet och effektivitet.
SVT har granskat ett exempel från appen Instabee Courier där en förare förväntades leverera över 100 paket till adresser utspridda över en stor kommun i norra Sverige på endast 6,5 timmar. Detta beskrivs som ett sätt att utnyttja arbetskraft, särskilt då många förare är unga med utländsk bakgrund och eventuellt okunniga om sina rättigheter. Rädslan för att förlora jobbet gör att många inte vågar protestera mot de pressade arbetsförhållandena. De accepterar hellre obetald övertid än att riskera arbetslöshet.
Returhantering är ytterligare en aspekt där förarna pressas. Appen avsätter en minut för returhantering oavsett antal returer, vilket är orealistiskt om man har flera returer att hantera. Budbee avböjde en intervju med SVT men hävdar i ett skriftligt svar att deras modell kräver timlön för förarna och att detta kontrolleras regelbundet genom audits. Dock motsäger förarnas vittnesmål detta.
Budbees system skapar en ohållbar situation där förarna pressas att arbeta under oacceptabla förhållanden. Den tidsstyrda lönen och prestationsbaserade bonusen driver förarna att ta risker i trafiken och stressa med leveranserna. Avsaknaden av övertidsersättning innebär att förarna i praktiken jobbar gratis när den beräknade tiden överskrids. Detta är särskilt problematiskt med tanke på att de beräknade tiderna ofta är orealistiska.
Denna typ av arbetsmodell väcker allvarliga frågor om arbetsvillkor och utnyttjande av arbetskraft. Unga och utlandsfödda arbetstagare är särskilt sårbara i denna situation då de kanske inte känner till sina rättigheter eller vågar hävda dem av rädsla för att förlora jobbet. Det är viktigt att myndigheter och fackförbund granskar dessa typer av anställningsförhållanden och säkerställer att arbetstagare får rättvis lön och rimliga arbetsvillkor.
Budbees svar till SVT motsägs av förarnas egna upplevelser. Deras påstående om timlön och regelbundna kontroller ter sig ihåligt när förarna vittnar om utebliven övertidsersättning och konstant tidspress. Det är viktigt att gå till botten med dessa skillnader och säkerställa att Budbee lever upp till sina skyldigheter som arbetsgivare. En oberoende granskning av Budbees anställningsförhållanden och lönesystem skulle kunna bringa klarhet i situationen och bidra till att förbättra arbetsvillkoren för förarna.