I järnvägsprojektens korseld: Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås prioriteras av tunga aktörer

En stark och ovanligt bred allians har bildats för att säkerställa att sträckan Göteborg-Alingsås på Västra stambanan prioriteras i den kommande nationella transportplanen. På tisdagen överlämnade Trafikverket sitt förslag till regeringen om hur 1 171 miljarder kronor ska investeras i svensk infrastruktur under de kommande tolv åren.

Sträckan mellan Göteborg och Alingsås har under lång tid utgjort en kritisk flaskhals i det svenska järnvägsnätet. På Trafikverkets kartor har området sedan många år markerats med rött, vilket indikerar att tågtrafiken är så intensiv att även mindre störningar orsakar omfattande förseningar som påverkar tågtrafiken i stora delar av landet.

Arton regionala och lokala aktörer har nu gått samman i en avsiktsförklaring för att förespråka en utbyggnad från två till fyra spår på den hårt belastade sträckan. Bland undertecknarna finns Region Västra Götaland, Region Örebro län, Region Sörmland, flera kommuner, Göteborgs hamn samt handelskamrarna i Västsverige, Östergötland och Mälardalen. Även kommunalförbunden i Skaraborg, Borås och Göteborg står bakom initiativet.

”Vi ser att behovet av bättre kapacitet är akut och då är det viktigt att komma igång med arbetet så snart som möjligt. Därför behöver denna etapp prioriteras,” skriver alliansen i sin avsiktsförklaring. De förespråkar en etappvis utbyggnad med start på sträckan mellan Göteborg och Partille, och hoppas på ett beslut om en genomförbarhetsstudie redan våren 2026.

Helén Eliasson (S), ordförande i regionstyrelsen i Västra Götaland, betonar sträckans strategiska betydelse: ”Den här järnvägssträckan är avgörande för beredskap, export och regional utveckling.”

Utbyggnaden skulle följa liknande pågående projekt i andra delar av landet, som fyrspårsutbyggnaden mellan Stockholm och Uppsala samt expansionen norr om Malmö i Skåne. Men konkurrensen om infrastrukturmedlen är hård, och efter att regeringen mottagit Trafikverkets förslag kommer det att skickas på remiss till en lång rad intressenter.

Järnvägssträckan mellan Göteborg och Alingsås är särskilt viktig eftersom den inte bara hanterar persontrafik, utan även omfattande godstransporter till och från Göteborgs hamn, Sveriges största hamn och en vital knutpunkt för landets export och import. När tåg försenas på denna sträcka skapas en dominoeffekt som påverkar både persontrafiken mellan Göteborg och Stockholm samt godstransporter i stora delar av landet.

Trafiktrycket på sträckan har ökat markant under senare år, i takt med att både godstransporter och pendlingstrafik vuxit. Utan kapacitetsförstärkning riskerar situationen att förvärras ytterligare när trafiken fortsätter öka, vilket kan få negativa konsekvenser för både regionens näringsliv och klimatomställningen då mer gods och persontrafik behöver flyttas från väg till järnväg.

För Göteborgs hamn är järnvägsförbindelserna avgörande för att kunna upprätthålla och utveckla sin position som Skandinaviens främsta logistiknav. Närmare 60 procent av containertrafiken till och från hamnen transporteras idag på järnväg, en andel som hamnen har ambitioner att öka ytterligare som ett led i klimatomställningen.

Den kommande nationella infrastrukturplanen kommer att vara föremål för intensiva diskussioner under de kommande månaderna. Medan många infrastrukturprojekt konkurrerar om begränsade resurser, hoppas den nybildade alliansen att deras samlade röst ska övertyga beslutsfattarna om det akuta behovet av att förstärka kapaciteten på denna kritiska del av Västra stambanan.

När regeringen fattar det slutgiltiga beslutet om transportplanen kommer det att visa om de 18 aktörernas gemensamma ansträngningar har varit tillräckliga för att säkra de nödvändiga investeringarna för att lösa en av Sveriges mest kritiska järnvägsflaskhalsar.

Dela.

12 kommentarer

  1. Med en sådan bred allians bakom förslaget borde det vara lätt för regeringen att se vikten av att åtgärda denna flaskhals. Här handlar det om mycket mer än bara tågresor.

  2. Elizabeth Thomas on

    Det är positivt att så många aktörer samarbetar för att lösa denna kritiska flaskhals i järnvägsnätet. Hoppas att denna investering blir verklighet snarast.

  3. Elijah Rodriguez on

    Det är intressant att regioner och lokala aktörer går ihop för att påverka den nationella transportplanen. Här visar de att de verkligen bryr sig.

  4. Att så många aktörer ställer sig bakom denna fråga visar hur viktig och brådskande den är. Nu måste regeringen lyssna och agera.

  5. Isabella Jackson on

    Om investeringen går igenom kan det verkligen förbättra resandet och logistiken i västra Sverige. Här behövs tidigt förändringar.

  6. Det är beklagligt att det har tagit så lång tid att komma till en punkt där mycket pengar ska investeras i detta. Hade det funnits större fokus tidigare, kanske förseningarna kunnat undvikas.

  7. Järnvägsnätet i Sverige har länge behövt uppgraderingar. Hoppas att denna investering inte stannar vid planer, utan blir verklighet inom snar framtid.

  8. Isabella Hernandez on

    Med de stora investeringarna som planeras måste man se till att prioriteringarna är rätt. Att göra något åt Västra stambanan är definitivt nödvändigt.

Leave A Reply