Mini Aceman SE: En Stötig Stadssafari i Platt Terräng
Köpenhamns platta gator förvandlas till en skakig puckelpist när man sitter bakom ratten på en Mini Aceman. Bilens hårda fjädring förstärker varje ojämnhet i asfalten och överför vibrationerna direkt till passagerarna. Detta står i stark kontrast till den mindre, tredörrars Mini Cooper, som erbjuder en mer balanserad kompromiss mellan komfort och väghållning. Ironiskt nog delar Aceman plattform med Cooper, den så kallade Spotlight EV-plattformen, och båda tillverkas i Kina. Aceman är tänkt att ersätta Clubman-modellen och kan ses som en femdörrarsversion av Cooper, men den är varken särskilt stor eller en egentlig SUV. Markfrigången är marginellt högre än hos Cooper och fyrhjulsdrift är inte ett alternativ.
Trots den stötiga karaktären finns det en viss körglädje i Aceman, särskilt på släta och kurviga vägar. Styrningen är direkt och responsiv, men saknar den genuina Mini-känslan som kännetecknar märket. Den känns något tung och syntetisk, och kommunikationen mellan bil och förare är inte optimal. En av de mest positiva aspekterna med de nya Mini-modellerna är den stora, runda pekskärmen i mittkonsolen. Den högupplösta skärmen är snabb och responsiv och menysystemet är elegant utformat. Inredningen i testbilen är iögonfallande med avskalade ytor och färgstarka tyger. Dock finns det en del märkliga designelement, som en tygrem på instrumentbrädan utan någon uppenbar funktion och en liknande rem som utgör rattens tredje eker.
Aceman är, liksom tidigare Mini-modeller, i första hand en designprodukt, och en dyr sådan. Basmodellen, Aceman E Essential Trim, har ett grundpris på 408 900 kronor och är sparsamt utrustad. För att få bekvämligheter som stolsvärme fram krävs tillvalspaket. Testbilen, Aceman SE, har en starkare motor på 218 hästkrafter och ett större batteri på 49,2 kWh nettokapacitet, vilket ger en räckvidd på 40,5 mil. Priset för SE-versionen börjar på 455 900 kronor, och med önskvärda tillval och utrustningspaket kan priset snabbt klättra över 520 000 kronor. Detta placerar Aceman i en prisklass där konkurrenter som Tesla Model 3 erbjuder betydligt längre räckvidd och bättre laddegenskaper.
Baksätet i Aceman är trångt, vilket är vanligt i småbilar, men det är knappt möjligt för en vuxen att sitta bekvämt bakom en annan vuxen. Att försöka klämma in tre personer i baksätet är inte att rekommendera. Bagageutrymmet är också begränsat, med en volym på endast 300 liter med baksätesryggarna uppfällda. Detta understryker att Aceman, trots sin femdörrarsdesign, inte är en särskilt praktisk bil. Den riktar sig snarare till köpare som prioriterar stil och design framför utrymme och funktionalitet.
Den hårda fjädringen, som bidrar till den stötiga körkänslan, är ett designval som sannolikt syftar till att ge Aceman sportigare köregenskaper. Men på ojämna vägar blir det en nackdel som påverkar komforten negativt. Det är värt att notera att den mindre Mini Cooper erbjuder en bättre balans mellan komfort och sportighet. Acemans styrning, trots sin direkthet och respons, saknar den karaktäristiska Mini-känslan. Den känns något artificiell och kommunikationen med vägen är inte optimal. Den stora, runda pekskärmen är en höjdpunkt i Acemans interiör. Den är snygg, responsiv och lättanvänd. Men den avskalade inredningen och de udda designelementen, som tygremmarna på instrumentbrädan och ratten, kan uppfattas som pretentiösa.
Priset på Aceman är högt, särskilt med tanke på dess begränsade utrymmen och den stötiga körkänslan. För samma pengar kan man få en Tesla Model 3, som erbjuder betydligt mer räckvidd, bättre prestanda och en mer komfortabel körupplevelse. Aceman är ett nischat val för köpare som prioriterar design och stil framför praktiska aspekter. Det är en bil som sticker ut från mängden, men som inte nödvändigtvis är det bästa valet för alla. Den begränsade räckvidden och de höga priserna gör att Aceman framstår som ett mindre attraktivt alternativ jämfört med konkurrenter i samma prisklass.
Sammanfattningsvis är Mini Aceman en bil med distinkt design och en viss körglädje, men den kompromissar med komfort och praktikalitet. Den hårda fjädringen gör att bilen upplevs som stötig på ojämna vägar, och det trånga baksätet och det begränsade bagageutrymmet minskar bilens användbarhet. Den höga prislappen gör att Aceman framstår som ett exklusivt val för köpare som prioriterar stil framför allt annat. Det finns alternativ på marknaden som erbjuder mer för pengarna, särskilt när det gäller räckvidd, prestanda och komfort. Aceman är en bil som väcker känslor, men det är viktigt att vara medveten om dess begränsningar innan man fattar ett köpbeslut.